Jutta van den Oord

Even voorstellen, onze nummer 1 op de kieslijst, Jutta van den Oord. Trotse moeder van een knappe dochter en 2 fantastische stiefkinderen en sinds kort “bonus oma” van een schattige kleindochter. Naast haar activiteiten voor de SP werkt zij als planner alweer 10 jaar met zeer veel plezier bij RTV Drenthe. Sinds 2013 is zij lokaal actief geworden voor de SP. “Tijdens de door de bankencrisis ontstane recessie heb ik mij vreselijk kwaad gemaakt over de bezuinigingsdrift van het toenmalige kabinet. In plaats van te investeren in werk en innovatie, zoals men in Duitsland wel deed, was Rutte II hoofdzakelijk bezig met het op orde brengen van “het huishoudboekje” om aan de rigide Europese richtlijn te kunnen voldoen.mDe crisis was een mooi excuus om sociale zekerheden af te breken en vooral werkgevers te bevoordelen. Ouderwetse VVD politiek waardoor met name mensen met een krappe beurs of een klein pensioentje, maar ook de midden inkomens de gevolgen hiervan hebben ervaren en nog steeds mee worden geconfronteerd. En zoals te verwachten gingen de meest verdienenden er juist op vooruit! Ik kon niet langer werkeloos langs de zijlijn blijven toekijken hoe ook in Hoogeveen hard werkende mensen hun baan zagen verdwijnen, steeds meer kinderen in armoede op moesten groeien en steeds meer mensen afhankelijk werden van de Voedselbank”. In 2014 kwam Jutta voor de SP in de raad waar met name het sociaal domein en de Zorg haar volle aandacht hebben. Niet zo vreemd overigens gezien haar verleden als verpleegkundige, maar ook jarenlange inzet voor Vluchtelingenwerk en uiteindelijk juridisch medewerker voor Stichting Rechtsbijstand Asiel. Zij is dan ook een echt mensen mens met een grote afkeer van sociale ongelijkheid. Als geboren Rotterdamse, opgegroeid in Barneveld, koos zij als jong volwassene opnieuw voor Rotterdam. Na 9 jaar in de grote stad te hebben gewoond wist zij het zeker, haar hart ging uit naar het platteland waar menselijke waardigheid en solidariteit nog steeds vanzelfsprekend zijn. Na 16 jaar in Brabant te hebben gewoond woont zij nu alweer 14 jaar naar volle tevredenheid in Hoogeveen.