Hoe richt ik een afdeling op?

19 november 2007

Hoe richt ik een afdeling op?

Langzamerhand worden de eerste stappen gezet in de richting van de oprichting van een afdeling van de SP in Hoogeveen/de Wolden. Onderdeel daarvan is de cursus: "Hoe richt ik een afdeling op". Hier een indruk van werkgroeplid Jeroen van de cursus.

Zaterdagochtend, omstreeks 10.30u, Martin en ik liepen richting het Beatrix-gebouw, onderdeel van de Jaarbeurshallen. Er waren veel mensen op de been, het blijkt dat de zaterdag een ideale dag is om cursussen te geven. We liepen een soort foyer in, pers en veel mensen met groene stropdasjes en shawltjes liepen er rond. Waren we hier wel aan het goede adres? Het CDA had namelijk op dezelfde dag hun partijcongres belegd. Martin en ik liepen snel door, we moesten een verdieping hoger zijn. Met de roltrap rolden we omhoog een stijlvolle, moderne “lounge” binnen. De koffie stond klaar. We nestelden ons in een eveneens stijlvolle, moderne zetel. Al gauw kwamen er collega-partijgenoten bij zitten en volkomen op ons gemak hebben we een babbeltje gemaakt.

Thijs Coppus en Harre van der Nat van het scholingsteam heetten ons van harte welkom.
De cursus begon met een voorstelronde. De klassieke vragen als, waarom ben je lid van de werkgroep/afdeling, hoelang ben je lid etc werden gesteld. Ook moesten we aangeven wat het ledental binnen de gemeente en van de werkgroep is.

Tijdens de kennismakingsronde komen er natuurlijk altijd een paar markante weetjes boven tafel.
Zo was er iemand die zowat zijn hele leven ondernemer is geweest, hij legde zelf de vraag al voor: Wat doet een ondernemer bij de SP? Zijn antwoord was zeer verhelderend: De sterke schouders moeten de zwakkeren ondersteunen. Samen leven, samen delen.
Een ander lid bleek oud-militair. Hij was het niet geheel eens met het defensie-beleid van de SP, maar vind de partij verder het best bij zijn meningen aansluiten. Dat geeft alleen maar weer dat de SP een partij is, bedoeld, en ondersteund door alle lagen van onze samenleving.

Dan begint de cursus echt. Aan de hand van stellingen wordt weergegeven wat de motivatie kan zijn om een afdeling op te richten;
Weet wat er leeft
Wat is het belang van een actieve SP-afdeling?

Er wordt uitgelegd aan welke voorwaarden men moet voldoen en wat de do's en don't's zijn.
Het begint natuurlijk allemaal met de oprichting van een Werkgroep. Deze kent geen bestuur, geen voorzitter en de verantwoordelijke is een afgevaardigde van de moederafdeling.
Om vervolgens een afdeling io te kunnen worden, dient men aan een paar eisen te voldoen:
Minimaal 50 leden binnen de gemeente
Minimaal 5 actieve leden die een bestuur willen vormen
Activiteit

Als je hier aan voldoet kun je bij je moeder-afdeling een aanvraag doen om afdeling in oprichting te worden. Er is ons duidelijk gemaakt dat een kleine werkgroep het oprichten van een afdeling helemaal niet in de weg hoeft te zitten. Een kleine werkgroep kent vaak een snellere communicatie. Wel is belangrijk dat er om de werkgroep heen een aantal actieve leden paraat zijn die zich bezig houden met de acties.

Ook is het belangrijk om als werkgroep de volgende stappen te ondernemen alvorens een aanvraag te doen om afdeling in oprichting te worden:
Werkplan opstellen
Zichtbaarheid (acties)
Ledenbinding
Scholing

Daarnaast is van belang om binnen de werkgroep een afsprakenlijst aan te maken. Hierin staat de taakverdeling en gemaakte afspraken op papier beschreven, zodat er geen onduidelijkheden ontstaan.

Hierboven staat in het kort beschreven wat er moet gebeuren om een afdeling op te richten. Het lijkt best makkelijk, en zo kan het zijn ook. De moed nooit opgeven en je schouders er onder zetten is het enige wat je er voor moet doen, en dan niet alleen, maar samen.