Jaaroverzicht 2008

3 januari 2009

Jaaroverzicht 2008

In 2008 is weer het nodige gebeurd bij de SP Hoogeveen/De Wolden.
Wij vonden het dan ook tijd om alles nog eens op een rijtje te zetten zodat u kunt zien wat we zoal gedaan hebben en waar we voor staan.

Partij met een boodschap
In de huidige snelle tijd van "mediacratie" en "spindoctors" is het van ongekend belang om de juiste informatie bij de mensen te krijgen. Als je wilt dat mensen voor je kiezen, dan moeten die mensen wel weten wat je doet. Je kunt anderen laten vertellen over jezelf en je ideeën, maar veel beter kun je dat zelf doen. Dan heb je de boodschap volledig in eigen hand en krijgt de waarheid veel meer een kans.
Je wilt je leden betrekken. Niet alleen bij het landelijke gebeuren maar vooral ook lokaal, in de gemeente. Mooi, maar daar zijn wel mensen voor nodig.

Bezorgers
Bij de start van de nieuwe werkgroep in 2007 was een groot aandeel leden actief, maar in de loop van het jaar dunde het groepje behoorlijk uit tot een “harde kern” van ongeveer 6 man. Men begreep, dat een pit zonder vruchtvlees niet kan kiemen. Vlees op de botten! en werken aan onze publiciteit. Daarom zijn we altijd op zoek naar mensen die voor ons willen folderen en dergelijke.

Tomaotie en website
Door de bezorging van de Tribune aan de leden kan de lokale partijkas worden versterkt. Maar, belangrijk, ook de leden kunnen zo eenvoudig worden bereikt. Een perzik kan niet zonder pit, maar een pit kan nog minder zonder perzik. Het is dus belangrijk dat onze leden op de hoogte blijven van onze acties en zoveel als mogelijk meedoen.

Tegelijkertijd met de bezorging van de NU/ZO-krant werd daarom ook de bezorging van de Tribune geregeld. In april kon daar voor het eerst een inlegvel bij worden gedaan: het Tomaotie. In het Tomaotie hebben alle aspirant bestuursleden zich voorgesteld, zijn verslagen van acties verschenen en allerhande andere afdelingsberichten en oproepen. Al enige tijd plaatsten wij berichten op de website van de SP-afdeling in Assen. In mei kregen wij onze eigen site: hoogeveen.sp.nl

Ook de pers en tv zijn veelvuldig gehaald. Het onderzoek van de SP binnen Alescon stak qua aandacht met kop en schouders boven alles uit. Maar ook het bezoek van Renske Leijten om aandacht te vragen voor de financiering van de verzorgingshuizen was een topper.

Alescon
Het rommelt binnen de WSW. Reden voor de SP in Hoogeveen en Assen eens nader onderzoek te doen bij de Alescon. Dit om inzicht te krijgen in hoe de werknemers het werken in een SW-bedrijf ervaren én tegen welke problemen zij aanlopen. Het onderzoek leverde een aantal schokkende resultaten op over hoe er binnen Alescon wordt omgesprongen met ziekteverzuim, omgangsvormen op de werkvloer en het functioneren van het middenkader.

Meer hierover kunt u lezen in ons Alescon-dossier.

En nog meer
De SP heeft handtekeningen opgehaald voor het behoud van de beheerder van het Knooppunt: de beheerder mag voorlopig blijven. We hebben aandacht gevraagd voor een bijeenkomst over gentechnologie in Assen. We kijken in hoeverre we de bibliotheekfilialen open kunnen houden. En we hebben een avond over de kredietcrisis georganiseerd.
We zijn bezig met jeugdbeleid. En zelfs binnen de partij waren we actief met onze actie voor het invoeren van open standaarden en open source software.

Partij om aan mee te doen
Vorig jaar hadden wij onze eerste ledenbijeenkomst met een diapresentatie en Rosita van Gijlswijk als gastspreker. Dit jaar hadden we een gezellige barbecue. We zijn druk doende met de voorbereiding voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Het is belangrijk, het is druk, maar bovenal is het SP-werk plezier en gezellig. Doe mee! Informatie: hoogeveen@sp.nl.