Voorlichtingsbijeenkomst voor huurders de Arend

3 november 2009

Voorlichtingsbijeenkomst voor huurders de Arend

Hoogeveen - Maandag 2 november waren alle huurders van de Arend welkom in de Ichtuskerk om informatie te krijgen over de op handen zijnde sloop van hun woning. Domesta was onverbiddelijk; er gaat gesloopt worden, daar is volgens hen niets aan te doen, ook al is de meerderheid van de huurders tegen sloop.

De huurders kregen voorlichting over wat sloop van hun huis voor hen ging betekenen en hoe ze geholpen worden bij het vinden van een nieuwe woning. Veel bewoners vroegen zich af of ze in een ander huis voor dezelfde prijs konden blijven huren. Daar werden geen garanties voor gegeven. Er is hoogstens drie jaar huurgewenning waarna ze uiteindelijk toch een hogere huur moeten betalen. Natuurlijk waren de meeste bewoners niet blij met de plannen en er werden heel kritische vragen gesteld.

Ook de SP was aanwezig om te voelen hoe de sfeer was. Ook wil de SP de mensen een hart onder de riem steken. Want Domesta zegt weliswaar dat sloop een voldongen feit is, maar de SP is daar nog niet zo zeker van. Zij zal de huurders bijstaan als er actie gevoerd gaat worden. Het aantal goedkope woningen in Hoogeveen is al veel te laag. Bovendien heeft de SP net als de huurdersvereniging grote twijfels over het genoemde bedrag van 60.000 euro dat nodig zou zijn voor renovatie van de woningen. De SP ziet sloop van de Arend als kapitaalvernietiging. Weliswaar zijn de appartementen soberder dan in andere complexen, maar daar staat tegenover dat ze goedkoper zijn. Soberheid is geen reden voor sloop. Mensen moeten de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een minder luxe woning zodat ze geld overhouden voor andere zaken. Bij een laag inkomen kunnen die andere zaken heel basale levensbehoeften zijn. Het laatste woord over deze kwestie is nog niet gesproken.

Bestuursleden van de huurderscommissie van de Arend met de vertegenwoordigster van de SP. v.r.n.l. M. De Ruiter, Bianca de Vos (SP), T. Oosterhagen en T. Mulder

(Bron: Regio Hoogeveen)