Manifestatie in Den Bosch

28 november 2010

Manifestatie in Den Bosch

naam afbeelding
Door Bianca de Vos - Vier Hoogeveense SP'ers en een aantal gasten stapten zaterdag 27 november in de speciale bus naar Den Bosch. Vanuit het hele land gingen mensen op reis; SP'ers, Wahjongers en mensen van de sociale werkplaats. Het was een eind weg, jazeker! Maar in de bus was het gezellig en we gingen niet voor niets.

Ons asociale kabinet pakt mensen hun baan in de sociale werkplaats af. Dan komen ze achter de geraniums. Daarna in de bijstand waar ook weer op wordt gekort. Tweeduizend euro per jaar wil Rutte korten op die uitkering. Hoe denkt hij dat mensen dat gaan overleven? De verwarming uit? De zorgverzekering opzeggen? Op straat gaan wonen?
Om mensen te laten weten dat we dit niet zomaar laten gebeuren gingen 1500 mensen naar Den Bosch. Diverse sprekers lieten daar weten wat zij van de plannen vonden; mensen van de sociale werkplaats, die zo blij zijn met hun werk. Mensen van de vakbonden, die gaan demonstreren op 6 december. Job Cohen, die toch maar zijn antipathie tegen de SP overboord heeft gezet. Harry Slinger, Vincent Bijlo, Zelfs een VVD-er die Rutte confronteerde met zijn eigen woorden van een paar jaar geleden: aan de WSW kun je zien dat we in een beschaafd land wonen. Mark Rutte, je zei het zelf; je zet de beschaving overboord. Misschien had je gedacht dat dit er geruisloos door zou komen omdat de mensen aan de onderkant van de samenleving geen actie zouden kunnen voeren. Je vergist je Mark Rutte, je hebt buiten de SP gerekend.
De boodschap van de dag was helder: Dit is nog maar het begin. Armoede werkt niet!