SP stemt tegen begroting

7 november 2010

SP stemt tegen begroting

Na afloop van de beschouwingen, op donderdag 4 november, heeft de SP tegen de begroting gestemd. Hieronder volgt een verslag van fractievoorzitter Martin Benjamins.

Er is door het college belooft dat de minima er het komende jaar niet op achteruit gaat, we hopen dat dit inderdaad dan ook niet gebeurt, maar helemaal gerust daarop zijn we niet. Het aantal mensen dat een beroep moet doen op de Gemeenschappelijke kredietbank stijgt snel, wat een teken is dat het met de economie in Hoogeveen nog niet goed gaat. En dit betekend dat er meer mensen afhankelijk zullen zijn van de een of andere vorm van een uitkering. Een aantal culturele instellingen zal het met minder geld moeten doen. Voor sommige van deze instellingen kan dat behoorlijke gevolgen hebben, we denken dan aan het niet meer vergoeden van muziekonderwijs voor volwassenen. Als de vergoeding wegvalt zal het lesgeld verdubbelen naar ongeveer € 1300,- per jaar. En dat is voor een aantal mensen niet meer op te brengen. Dit heeft ook weer gevolgen voor de Hoogeveense muziekkorpsen die de opleiding van volwassenen of zelf zullen moeten gaan doen of misschien het aantal leden terug zien lopen. Ook op de WMO wordt in de komende jaren behoorlijk bezuinigd. We hebben op al deze zaken gewezen en er op aangedrongen er voor te zorgen dat de minima en mensen die een vergoeding krijgen in het kader van de WMO te ontzien.

Het leek ons goed om de verdiepte weg bij het vliegveld niet aan te leggen, dat zou, hoewel eenmalig, een besparing opleveren van ongeveer € 2.000.000,-. Maar de aanleg van deze weg maakt deel uit van het totale revitaliseringsplan van de Wieken. En zou daarom dus aangelegd moeten worden.

Ook het vliegveld zelf was onderwerp van de begroting. Het bedrag dat het vliegveld aan erfpacht jaarlijks moet bijdragen wordt van € 175,- jaarlijks in één keer verhoogd naar € 20.000,-. Daar zijn we het mee eens, we hebben allen gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van deze grote stap. Het vliegveld had over 2009 een exploitatie tekort van € 30.000,- als we dan in een keer de erfpacht met bijna € 20.000,- verhogen zou dit gevolgen kunnen hebben voor het voortbestaan van het vliegveld.

Verder heb ik het idee dat de inbreng van, met name de kleine partijen, welwillend wordt aangehoord zonder er verder iets mee te doen. Er werden door een aantal partijen moties of amendementen ingediend, die het geen van allen hebben gehaald.

Het was een hele lange vergadering die om 17,00 uur begon en uiteindelijk om 23,30 uur eindigde, waarbij de SP tegen de voorgestelde begroting heeft gestemd. Hebben we echt concreet iets bereikt? Dan moet ik nee zeggen, maar we hebben voor de eerste keer wel onze stem op deze manier kunnen laten horen. Maar de SP is een actieve partij, die naast het raadswerk ook op ander manieren de belangen van mensen probeert te dienen. En dat kan soms tot hele mooie resultaten leiden, denk daarbij aan de actie die we hebben gehad rondom de afbraak van de Arend. De SP heeft daar het voortouw genomen en de bewoners gewezen op middelen en manieren om hun stem te laten horen. Wat er toe heeft geleid dat een second opinion heeft aangetoond dat het niet nodig is om de Arend te slopen.