Actie kinderboerderij groot succes

29 juni 2011

Actie kinderboerderij groot succes

Zo'n twintig mensen kwamen dinsdagavond bij kinderboerderij De Sterrenhoeve bij elkaar met één doel: Het behoud van de kinderboerderij. Sluiting was namelijk al aangekondigd omdat het stichtingsbestuur het niet meer zag zitten; de beheerder had opgezegd en er werd geen nieuwe beheerder gevonden.

De SP hoorde van de sluiting en besloot tot actie over te gaan. Fractievoorzitter Bianca de Vos: 'We wisten zeker dat er in Krakeel een groot draagvlak is voor de kinderboerderij. Maar als de boerderij stilzwijgend sluit, kan niemand er meer iets aan doen. Wat verdwenen is komt nooit meer terug. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen.' De SP ging in overleg met de stichting en organiseerde een handtekeningenactie. Die bleek een groot succes. Bijna alle mensen die werden gevraagd om een handtekening reageerden daar enthousiast op, wat leidde tot een opbrengst van 891 handtekeningen op deze avond.

Lang niet alle bewoners van Krakeel werden bereikt maar 'Als de gemeente nog 1000 handtekeningen vraagt gaan we nog een avond op pad', gaf één van de vrijwilligers al aan. Veel mensen in Krakeel gaven aan niet te snappen dat de kinderboerderij zou moeten verdwijnen. Donateurs die men trof hadden al een bedankbrief gehad maar zeiden met plezier donateur te blijven als de Sterrenhoeve blijft bestaan. Een kind had zelf op school al handtekeningen verzameld.

De scholen ondersteunen de actie en zamelen ook handtekeningen in. Ook in het MFC en de kinderboerderij zelf komen handtekeningenlijsten te hangen. Het aantal handtekeningen zal daarom zeker nog groeien. Naast de bijna 900 steunbetuigingen zijn er ook 53 nieuwe donateurs geworven en hebben zeven mensen aangegeven vrijwilliger te willen worden. 'Ik denk dat dit duidelijk is,' aldus de Vos, 'de gemeente kan de kinderboerderij niet meer een stille dood laten sterven. Als er in de gemeente geld is voor bijvoorbeeld een dure parkeergarage, moet er ook geld zijn voor de kinderboerderij.'
naam afbeelding