Langs de deuren voor de kinderboerderij

24 juni 2011

Langs de deuren voor de kinderboerderij

Het ziet er niet goed uit voor kinderboerderij De Sterrenhoeve in Krakeel. De kinderboerderij werd sinds jaar en dag beheerd door cliënten en begeleiders van Promens Care. Deze zijn nu echter verhuisd naar de kinderboerderij in De Weide. Het stichtingsbestuur heeft er alles aan gedaan om een nieuwe beheerder te vinden maar helaas was er geen andere instelling die dit kon overnemen. Ook in verband met het teruglopende aantal donateurs en vrijwilligers zag het bestuur geen andere mogelijkheid dan zichzelf op te heffen en de kinderboerderij te sluiten. Dat moet eind juli al gebeuren.

De SP heeft in de gemeenteraad hierover twee keer mondelinge vragen gesteld aan de wethouder. Hieruit bleek dat de gemeente zich niet betrokken voelde bij de stichting. Tenslotte had de kinderboerderij in Krakeel de gemeente nooit wat gekost, dit in tegenstelling tot de kinderboerderij in De Weide en het Hertenkamp in Wolfsbos. Na herhaling van de vragen in de volgende gemeentevergadering echter zegde de wethouder toe in gesprek te gaan met de betrokkenen.

De SP vindt dat de gemeente verantwoordelijk is voor de eventuele sluiting omdat zij Promens Care heeft gevraagd naar De Weide te gaan, en er daar ook een verbouwing voor heeft gedaan. Daarom vindt zij dat de gemeente nu het beheer zal moeten overnemen. Dit kan heel goed in samenwerking met bijvoorbeeld Alescon, De Brug en arbeidsintegratieprojecten. Maar dat de gemeente in deze tijd van bezuinigingen daar voor zal kiezen ligt niet voor de hand, gegeven het gebrek aan betrokkenheid bij de wethouder.

Daarom gaat de SP onderzoeken of er in Krakeel draagvlak is om de kinderboerderij te behouden. Komende dinsdag, 28 juni, zullen SP-vrijwilligers, vrijwilligers van de Sterrenhoeve en anderen die zich betrokken voelen, in de wijk langs de deuren gaan om handtekeningen te verzamelen en donateurs te werven. Deze actie wordt van harte ondersteund door de IVN, die ook graag de gemeente wil stimuleren geld vrij te maken om kinderen in contact te brengen met natuur en dieren.
Natuurlijk zijn er nog veel andere argumenten te noemen, bijvoorbeeld, er zijn al veel voorzieningen uit de wijk gehaald, er is al bezuinigd op speeltuinen, het park is al geminimaliseerd, kinderen worden te dik van al het binnen spelen, een ontmoetingsplaats is belangrijk voor de sociale cohesie in de wijk, en de kinderboerderij is ook belangrijk voor het MFC.
Als blijkt dat er een groot draagvlak is in de wijk, zo meent de SP, kan de gemeente er niet om heen om haar verantwoordelijkheid te nemen.

Vrijwilligers van de diverse organisaties verzamelen zich dinsdag om 19.00 uur bij de kinderboerderij. Wie mee wil helpen, is van harte welkom. Bij voldoende hulp kan de hele wijk bereikt worden.
Sterrenhoeve