SP eist opheldering over Intercity onderzoek

30 juni 2011

SP eist opheldering over Intercity onderzoek

Dwars tegen de wens van de Drentse Staten in, meent het Drentse College van GS een brief te moeten ondertekenen aan de minister, waarin diverse noordelijke bestuurders ervoor pleiten dat Hoogeveen vooral geen Intercity station moet worden. Uit onderzoek zou onomstotelijk zijn gebleken dat het onmogelijk is de Intercity in Hoogeveen te laten stoppen zonder de dienstregeling geweld aan te doen.

Voor de SP in Drenthe reden om het onderzoeksrapport op te vragen. Zowel de provincie Drenthe als het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) bleken echter niet in staat met een onderzoeksrapport op de proppen te komen. SP Statenlid Oosterlaak: 'Vooralsnog hebben de Drentse Staten alleen de beschikking gekregen over enkele A4tjes die als ‘factsheets’ worden aangemerkt. In de conceptbrief aan de minister spreekt men echter van onderzoek dat onomstotelijk zou hebben aangetoond dat een IC-stop in Hoogeveen niet samengaat met een ‘OV-knoop’ in Groningen als er twee stoptreinen en twee Intercity’s per uur zouden gaan rijden over het spoor van Hoogeveen naar Groningen en Zwolle. Nou snap ik wel dat een dienstregeling goed in elkaar moet zitten.'

'Maar is het echt onmogelijk met een beetje creativiteit om een dienstregeling te ontwerpen waarbij de Intercity in Hoogeveen stopt? Als het al klopt dat het niet kan, dan lijkt me van belang dat daar een rapport over verschijnt, dat controleerbaar is. Wij hebben dat opgevraagd, maar hebben tot op heden niks ontvangen. Wat ons betreft is het één van tweeën. Of er is een rapport en dan dienen de Staten van Drenthe dat per omgaande te ontvangen. Of er is geen rapport en dan spreken de noordelijke bestuurders dus ten onrechte van een onderzoek in hun brief aan de minister. En dan heeft Gedeputeerde Brink echt heel veel uit te leggen, want het is in een democratie niet netjes om de volksvertegenwoordiging om de tuin te leiden.’

Voor de regio Hoogeveen zou de bereikbaarheid enorm verbeteren wanneer in plaats van 2 stoptreinen per uur, de reiziger ook op en af zou kunnen stappen op de Intercity, stelt de gemeente Hoogeveen vast.