SP stelt vragen over nieuwe parkeergarage

19 juli 2011

SP stelt vragen over nieuwe parkeergarage

De gemeente is van plan om volgend jaar een ondergrondse parkeergarage te bouwen op het Kaapplein. Bewoners van het centrum hebben daar deze week bericht van gehad. De plannen bestaan al langer maar nu lijkt het concreet te worden.
Er zijn echter partijen die vinden dat er een streep door de parkeergarage moet. Een parkeergarage van 16 miljoen kan niet meer in een tijd van pijnlijke bezuinigingen, vinden zij. De gemeenteraad heeft echter nog niet de mogelijkheid gekregen om de plannen bij te sturen. Ondanks diverse vragen uit de raad is de parkeergarage nog niet aan bod gekomen. Het argument daarvoor is dat de plannen eerst helemaal rond moeten zijn voor er een debat over gevoerd kon worden.

Nu echter onder bewoners een folder wordt verspreid waarin wordt aangegeven dat een overeenkomst is getekend, vindt de SP het tijd worden om er vragen over te stellen. Fractievoorzitter De Vos-Behr: 'De gemeenteraad is het hoogste beslisorgaan. In 2009 is er een voorstel goedgekeurd dat nog moest worden uitgewerkt. Dan is er altijd de mogelijkheid om er op terug te komen. Nu blijkt dat we als gemeente financieel in zwaar weer zitten krijgen we als gemeenteraad maar niet de mogelijkheid er een mening over te geven. Ondertussen gaat het proces maar door, en mogen we er pas wat over zeggen als de meeste voorbereidingen zijn getroffen en er geen weg meer terug is. Er komen wél pijnlijke bezuingingen op zorg en andere voorzieningen. De OZB gaat straks omhoog omdat het geld op is. Wij willen dat graag voor zijn, en er voor zorgen dat het geld niet wordt verkwist aan een parkeergarage waar niemand op zit te wachten.'

In haar brief aan het college vraagt de SP of de gemeenteraad nog kans krijgt een besluit te nemen, wanneer dat zal zijn, wat de status is van de overeenkomst die is getekend en of er een onderzoek is gehouden naar draagvlak onder de bevolking voor het plan.
De Vos: 'fractievoorzitter Reinders van het CDA vond dat ik alleen moest spreken voor mijn eigen kiezers. Ik hoop dat de CDA-kiezers daarom massaal aan hun partij laten weten wat ze van dit plan vinden.'