SP verontwaardigd over collegebesluit thuiszorg

8 augustus 2011

SP verontwaardigd over collegebesluit thuiszorg

Er zijn in de zorg voor mensen thuis flinke bezuinigingen afgesproken door het college in Hoogeveen. Een deel van de bezuinigingen werd in de laatste vergadering voor het zomerreces goedgekeurd door de gemeenteraad. Voorbeelden daarvan zijn het maximeren van het aantal kilometers dat gereisd mag worden door mensen met een beperking, het inkomensafhankelijk maken van de eigen bijdragen en het verlagen van het uurloon voor huishoudelijke hulp met bijna twee euro. Pijnlijke bezuinigingen. De teneur van de verordening die de gemeenteraad voor ogen kreeg was echter dat mensen die hulp nodig hadden, die hulp ook zouden krijgen.

In de WMO-voorlichtingsfolder die mensen later in de bus kregen stonden echter ook andere zaken. Zaken als verhoging van toiletpotten en beugels bij WC en douche zouden niet meer vergoed gaan worden. SP-fractievoorzitter de Vos-Behr: 'Ik was verbijsterd. Deze voorzieningen zijn om te voorkomen dat mensen vallen en gewond raken. Hier is in de raad niet over gesproken. Mij bleek dat het college nog geen twee weken na de raadsvergadering nog meer bezuinigingen heeft doorgevoerd. Dat ze dit van plan waren hebben ze ons niet verteld. Net als dat mensen die drie uur per week hulp krijgen, nu nog maar twee uur hulp krijgen. Mensen wordt zomaar een derde van de tijd afgepakt. Er is toch niet ineens minder werk te doen? Kennelijk vindt het college het minder belangrijk dat mensen vallen of vervuilen in huis. Ik kan me niet voorstellen dat de raadsleden van CDA en PVDA hier ook achter staan.'

De SP zal na het zomerreces vragen om dit collegebesluit in de gemeenteraad te bespreken om te zien of inderdaad ook de fracties van de collegepartijen het eens zijn met het besluit.

Als u meer wilt weten over de bezuinigingen kunt u dit vinden op de website van Hoogeveen:
Voor de verordening die is goedgekeurd door de gemeenteraad: http://www.hoogeveen.nl/bis/Bestuur_en_Organisatie/Gemeenteraad/Raadsvergaderingen/2011/Juli/Raadsavond_07_juli_2011
Voor het besluit van het college: http://www.hoogeveen.nl/bis/Bestuur_en_Organisatie/College_van_B_W/Besluiten_van_B_W/2011/Juli/19_juli_2011