SP wil meer geld voor WMO

13 september 2011

SP wil meer geld voor WMO

naam afbeelding
In reactie op de nieuwsbrief die WMO-cliënten thuis gekregen hebben stelt de SP donderdag vragen aan het college over de bezuinigingen. De SP wil graag dat in de raad uitgebreider gesproken wordt over de bezuinigingen dan in het verleden is gebeurd. Deze bezuinigingen kwamen slechts aan de orde bij de bespreking van de totale begroting van de gemeente en waren een kleine paragraaf.

Toch gaat het over verstrekkende bezuinigingen, aldus Bianca Behr, fractievoorzitter van de SP. 'Mensen krijgen geen beugels of verhoogde toiletpotten meer als ze die nodig hebben. Daar moeten ze maar zelf voor zorgen. Dat kun je toch niet vragen van die mensen, ze hebben die dingen juist nodig omdat ze niet goed meer kunnen bewegen! We willen toch niet dat ouderen vaker vallen, met alle gevolgen van dien?'

Ook met de bezuiniging op het budget voor schoonmaak bij de mensen thuis heeft de SP grote moeite. De vergoeding gaat met bijna twee euro per uur omlaag. Veel zorgaanbieders kunnen daarvoor niet werken, stelt de SP, zij zullen hun mensen in Hoogeveen ontslaan. Die mogen dan vervolgens bij de overblijvers solliciteren voor veel minder salaris. 'Zo kun je als overheid toch niet met je mensen om gaan?' vraagt de SP zich af. In bijvoorbeeld Enschede en Haarlem zijn al stakingen geweest van thuiszorgmedewerkers. Als deze plannen doorgaan verwacht de SP ook in Hoogeveen dit soort acties. 'De rekening van deze bezuinigingen wordt betaald door de mensen die nu al hard werken voor weinig geld en door de mensen die de welvaart in ons land hebben opgebouwd. Ik had dit eerder nooit verwacht van de gemeente Hoogeveen.' aldus de fractievoorzitter.