SP vraagt wethouder woonvisie te herzien

22 november 2011

SP vraagt wethouder woonvisie te herzien

WoonvisieDe gemeenteraad is bezig met de behandeling van de woonvisie voor de komende vijftien jaar. Dit stuk heeft in juli dit jaar ter inzage gelegen voor de bevolking.
Volgens de SP is deze woonvisie verouderd omdat die is gebaseerd op kennis die door de economische crisis achterhaald is. In het stuk gaat men bijvoorbeeld uit van de maatschappelijke ontwikkeling dat er van kwantiteit naar kwaliteit moet worden overgegaan. De SP denkt juist dat de meest recente maatschappelijke ontwikkelingen er op wijzen dat de vraag naar kwalitatieve (dure) woningen minder wordt. Er zouden meer goedkopere woningen moeten worden gebouwd.

SP-Fractievoorzitter Behr: 'Als bij hypotheken de rentevaste periode afloopt, en tegen een hogere rente moet worden geleend, kunnen mensen hun aflossing misschien niet langer betalen en moeten zij op zoek naar een goedkopere woning. Ook is het tegenwoordig vaak niet meer mogelijk een aflossingsvrije hypotheek te nemen waardoor te dure huizen voor de mensen niet meer bereikbaar zijn. Verder hebben steeds minder mensen een vaste baan waardoor het inkomen erg onzeker is, en daarmee ook de mogelijkheid om een hypotheek af te sluiten. Daarbij gaan de zorgpremies en energiekosten omhoog en wordt kinderopvang duurder. De stagnerende woningmarkt is ook een groot probleem. Om deze redenen is de visie dat juist dure huizen moeten worden gebouwd niet meer te handhaven.'

Een ander kritiekpunt van de SP gaat over huurwoningen. Behr: 'Er is nu een flink tekort aan huurwoningen. Volgens de gemeente is dat juist goed, zodat mensen overgaan van huren naar kopen. Maar veel mensen kunnen een koopwoning helemaal niet betalen. Bovendien kan het toch niet zo zijn dat in deze tijd van teruglopende huizenprijzen het minder gefortuneerde deel van de bevolking gedwongen wordt een te duur huis te kopen terwijl ze nauwelijks de hypotheek kunnen opbrengen en dat bij verkoop alleen maar verlies zal opleveren.'
Donderdag 1 december zal de gemeenteraad een besluit nemen over de woonvisie. De SP zal dan vragen het stuk terug te nemen en te herschrijven op basis van de actuele ontwikkelingen in de maatschappij.