ARMOEDE WERKT... NIET!

11 december 2011

ARMOEDE WERKT... NIET!

Na maandenlange voorbereidingen was het zaterdag 10 december dan zover; de grote landelijke manifestatie in Den Bosch, ARMOEDE WERKT NIET. Deze manifestatie keert zich tegen de bezuinigingen op mensen met een arbeidsbeperking. Met meer dan 100 bussen vanuit het hele land vertrokken duizenden sympathisanten richting de Brabanthallen. Werknemers uit de sociale werkvoorzieningen, hun familie en vrienden, vakbondsleden, PvdA'ers en natuurlijk veel SP'ers.

De actie is opgezet door de SP, in samenwerking met de PvdA, het FNV, het CNV en talloze organisaties die zich inzetten tegen armoede. Ter voorbereiding heeft de SP door het hele land werkhandschoenen laten tekenen. Ondertekenaars konden op de handschoen hun persoonlijke boodschap kwijt aan het kabinet. Er zijn maar liefst ruim 126.500 handschoenen opgehaald.

De gastspreker tijdens deze mooie dag was Rotterdamse Carry, bekend vanwege haar talloze televisie-optredens en haar columns in diverse media. Haar kritiek op de bezuinigingsplannen was erg scherp, en dat drukte ze in niet mis te verstane woorden uit: "Klotenkabinet. asociaal, actie, kuttekoppen" etc, en dat was nog maar een fractie. Daarnaast waren er een tal van andere sprekers. Natuurlijk mocht Emile Roemer ook niet ontbreken met een ijzersterke speech, waarin flink werd uitgehaald naar de plannen van premier van alle Nederland (behalve voor ons) Rutte. Naast Roemer spraken onder anderen Job Cohen, diverse vakbondleiders, cabaretier Sjaak Bral, en vele anderen. Ook stond er een Hoogevener op het podium, Klaas Wolting. Klaas heeft een Wajong-uitkering, en moet minimaal tot zijn 65ste wachten voordat hij kans maakt op een baan bij een sociale werkplaats. Het 'normale' bedrijfsleven ziet hem namelijk niet staan. Hij heeft al vele afwijzingen gekregen vanwege zijn beperking, er wordt helaas niet gekeken naar zijn talenten. En zo zijn er veel meer schrijnende verhalen te horen vanaf het podium.

Er was nog een bijzondere gast die een toespraak mocht houden, en tevens symbolisch de getekende werkhandschoenen in ontvangst mocht nemen. In het hol van de leeuw waagde staatssecretaris Paul de Krom zich tussen de hevig protesterende menigte. De Krom legde nog eens haarfijn uit dat de maatregelen hard nodig waren om mensen met een arbeidshandicap juist aan het werk te zetten in plaats van achter de geraniums te zetten (kort voor zijn toespraak kreeg de Krom geheel symbolisch een pot geraniums aangeboden zodat hij er alvast aan kon wennen waar straks tienduizenden mensen dagelijks naar moeten staren). Onder luid gejoel en geschreeuw, waarbij meerdere keren keihard 'Aso' werd gescandeerd, droop de Krom af. Hij kon zijn verhaal, die van geen kant deugde, niet overbrengen naar de ruim 6500 aanwezigen. De Krom gaf eigenlijk heel duidelijk de essentie weer van hoe dit rechtse kabinet denkt: Geld eerst, dan komen de mensen pas.

Deze manifestatie is natuurlijk nog maar een begin. De SP zal tot het bittere eind door blijven strijden om alle kille bezuinigingen van Rutte en consorten terug te draaien. En er wordt straks meer bezuinigd. Zoals Roemer het al zegt: De crisis is geen natuurramp, maar door mensen gecreëerd. De SP vind dan ook dat de veroorzakers de crisis mogen betalen, in tegenstelling tot Rutte, die laat de hardwerkende medemens opdraaien voor de rekening.