Veel animo voor Marijnissen

8 maart 2012

Veel animo voor Marijnissen

Gisteravond was Jan Marijnissen te gast in de Vredehorst in Hoogeveen. Zo'n 130 bezoekers luisterden naar zijn verhaal over de gevolgen die Nederland ondervindt van het neoliberalisme in de politiek. Vragen aan de partijvoorzitter van de SP konden schriftelijk worden gesteld. Hans van Leeuwen, partijbestuurslid van de SP, legde de vragen voor aan Jan.

Maar wanneer gaan ze nu regeren? De meest voorkomende vraag was wat de SP zou willen inleveren om te kunnen regeren en wat de belangrijkste standpunten zijn. Glimlachend beantwoordde Marijnissen die vraag met de drie kernwaarden van de SP. 'Het draait bij ons allemaal om menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Eigenlijk is het heel simpel, we willen alles wat bijdraagt aan die drie zaken.'

De bezoekers konden zich veelal vinden in de visie van de partij. Een andere vraag was met wíe de SP zou willen regeren. 'Getalsmatig redden we het niet met de partijen die van oudsher aan de linkerkant zitten,' rekende hij voor, 'we hebben het CDA ook nodig. En als de partij meer de koers van Ruth Peetoom gaat volgen in plaats van die van Verhage, is dat goed mogelijk. Het is aan de kiezers om de partijen groot te maken waarvan ze denken dat die het land beter gaan maken. Daarom ook zijn we veel op straat aanwezig om mensen voorlichting te geven over wat er gebeurt in ons land.'

De afdeling Hoogeveen verwacht naar aanleiding van deze avond een mooi aantal bezoekers in te kunnen schrijven als lid. 'Mensen willen graag wat doen om in actie te komen tegen de verschrikkelijke bezuinigingen die dit kabinet ons land oplegt.' aldus voorzitter Jeroen Pomper. 'De SP-actie 'Allen voor 1' slaat erg aan. Niet iedereen in zijn eentje demonstreren voor de kaalslag die alleen henzelf aan gaat, maar voor het hele pakket. Daarom ook wordt bij alle grote acties de grote SP-1 meegevoerd. Samen staan we sterker!'

De avond werd muzikaal opgeluisterd door singer/songwriter Harry Loco.