RaadSPraat; De jaarrekening

30 april 2012

RaadSPraat; De jaarrekening

Tijdens de bespreking van de jaarrekening in de gemeenteraad heeft de SP de nadruk gelegd op de grote schulden die de gemeente de laatste vijf jaar is aangegaan. Onze schuld is in deze periode van 42 naar 130 miljoen gegaan. Wat ons betreft bijzonder zorgwekkend. Vooral omdat dat geld niet is uitgegeven aan investeringen die op lange termijn geld opleveren, maar aan het mooier maken van Hoogeveen.
De wethouder reageerde dat een investering die geen economisch nut oplevert dus een 'maatschappelijk nut-investering' is, en dat moet ons als SP toch aanspreken. Hoe krom kun je denken!!

De andere partijen in de gemeenteraad kan het niet schelen dat onze schuld zo schrikbarend oploopt. Men moppert hier en daar over de paar miljoen die we over de begroting heen gegaan zijn. Maar dat de begroting op zichzelf al fout is, daar is men het niet mee eens. Immers, daar heeft de raad zelf voor gekozen. Tja.

De PvdA hoorden we zeggen dat mensen boven stenen gaan. Waarom die opmerking gemaakt werd is ons een raadsel. Op mensen wordt bezuinigd maar een onnodige parkeergarage komt er!

Als mensen nadenken over hun eigen uitgavepatroon zouden ze in paniek komen als de schuld zo groot zou zijn. Zo niet de gemeenteraad. We blijven doorgaan met grote uitgaven. Zelfs honderd miljoen kostende dromen over havens in de stad zijn nog in beeld. En dan slaat men zich ook nog op de borst omdat andere gemeenten nóg meer schulden hebben.

In verband met de financiële onzekerheden komt er geen voorjaarsnota uit maar een 'kaderbrief'. We zijn erg benieuwd wat daar in komt te staan. We zijn bang dat we dan weer hetzelfde verhaal moeten vertellen...

Bianca Behr
Fractievoorzitter SP Hoogeveen