De beste binnenstad, maar niet voor de loempiakraam

23 juni 2012

De beste binnenstad, maar niet voor de loempiakraam

Afgelopen donderdag (21 juni) debateerde de Hoogeveense Gemeenteraad over de Kaderbrief 2013. Tijdens dezelfde raadsavond diende de SP een motie in om een loempiaverkoper een andere standplaats te gunnen. Deze loempiaverkoper, die al 18 jaar een vaste standplaats had in Hoogeveen en deze door een nieuw omgevingsbeleid kwijt raakte, krijgt geen nieuwe standplaats. Een grote meerderheid van de gemeenteraad stemde tegen. De beste binnenstad van Nederland, is kennelijk niet de beste binnenstad voor kleine ondernemers...

Bianca Behr, fractievoorzitter, bracht het volgende betoog in met betrekking tot de kaderbrief:

Politici moeten op basis van de huidige situatie inschattingen maken voor de toekomst, en daarop het beleid aan passen. Helaas werkt het in de praktijk niet altijd zo en lopen beleidsmakers vaak achter op de actuele ontwikkelingen. In het verleden waren geweldige plannen gemaakt voor Hoogeveen. The sky was the limit, geld speelde geen rol. Vol enthousiasme zette Hoogeveen het ene na het andere project in de steigers. Plannen werden versierd met mooie artist-impressions, boekjes en zelfs filmpjes om iedereen mee te nemen in de flow van enthousiasme. Was over de financiering wel goed nagedacht? De wal keert het schip. De SP is niet meer de enige die zich zorgen maakt over de groeiende schulden. Nu al zien we ons geconfronteerd met een tekort van 4 miljoen op de exploitatie. Op aflossen van schulden kunnen we niet bezuinigen. In de afgelopen jaren zijn beslissingen genomen die ons dwingen de komende jaren heftig te bezuinigen.

We moeten prioriteiten gaan stellen. Wat is nog te doen van de kleine investeringsruimte die we over hebben. En waar bezuinigen we op de exploitatierekening? Waar voorheen geld geen rol speelde en alles kon, krijgen we nu kaderstellende bedragen. Zo staat er 5 ton voor Hollandscheveld, Pesse en de Oranjebuurt elk. Ook hier weer echter, vragen we ons af of is nagedacht wat werkelijk nodig is. Die vijf ton hoeven niet op. Als boomwortels het probleem zijn hoeft niet het hele gebied te worden heringericht. Herinrichting is een kwestie van smaak, niet van noodzaak. Wat ons betreft mogen Hollandscheveld en de Oranjebuurt blij zijn dat het geld op is, zodat de mooie sfeervolle elementen niet worden vervangen door strak en structuur zoals momenteel mode is. Graag zien wij dat de raad inzage krijgt in de plannen en het bijbehorende financiële plaatje voordat er verdere stappen ondernomen worden.

Wij hebben het gevoel dat de raad de kaderstellende en controlerende taak wel heel erg ruim genomen heeft de afgelopen tijd. Natuurlijk kun je je als raad niet overal mee bezig houden. Maar waarom hebben we allang een uitgebreide presentatie gehad over de plannen bij het station en niet over die in Hollandscheveld? Waarom accepteren we dat een fietsenstalling een ton moet kosten? Waarom nemen we aan dat er heel veel geïnteresseerde commerciële partijen zijn die een nieuw zwembad willen bouwen? Omdat wij als raad volksvertegenwoordigers zijn kunnen wij met andere ogen kijken naar plannen waar soms beroepsblindheid de weg kwijt raakt. Dat is onze controlerende taak.

De raad is akkoord gegaan met sluiting van vier filialen van de bibliotheek zonder er op toe te zien dat de vervangende voorzieningen inderdaad van de grond kwamen. Wat de SP betreft wordt het laatste filiaal niet gesloten voordat inderdaad op alle scholen in onze gemeente een vervangende voorziening is. En dat betekent wellicht dat de bibliotheek minder kan investeren in allerlei culturele activiteiten of films en games. Dat zijn dan de kaders die wij stellen.

We moeten af van de gedachte dat een gemeente veel geld kan verdienen, of dat nu aan grond is of aan wat anders. Nog steeds is niet doorgedrongen dat de zeepbel van de aflossingsvrije hypotheken op twee inkomens is geknapt en dat het wonen veel te duur is geworden. De plannen gaan er nog steeds van uit dat we mooie huizen bouwen en dat daar een mooie grondopbrengst aan zit. Helaas, als we dat beleid niet veranderen zullen we later weer zeggen 'met de wijsheid van nu zouden we het niet gedaan hebben.' Wijsheid achteraf komt vaak voort uit wensdenken op het moment dat besluiten genomen worden. De SP kan niet anders dan blijven hameren op het toevoegen van betaalbare woonruimte. Jonge mensen kunnen dan in Hoogeveen blijven en met ons bouwen aan een goede toekomst. Dat kan niet anders dan wanneer de gemeente de grond niet te duur maakt.

De SP zou graag willen dat we als raad een beeld krijgen hoe het financiële plaatje er uit ziet als we alsnog afzien van de ondergrondse parkeergarage met gras op het dak. Niet wat we aan subsidie mislopen, maar wat we aan uitgaven niet hoeven te doen is daarbij belangrijk. Het is toch te gek als we in deze tijd nog 12 miljoen onder de grond gaan stoppen terwijl we nu al zoveel tekort komen op de exploitatie!

Een ander punt is het activiteitencentrum in het Bentinckspark. Een duur project waar het Wolfsboscollege helemaal niet op zit te wachten omdat zij veel liever gymmen in de sporthal op hun eigen terrein. En hoe ver is het Roelof van Echtencollege met de bouwplannen? Wellicht kan worden volstaan met een enkele sporthal voor alleen die school, en kan die nog wel even wachten ook.

Voor de wielerbaan zouden wij graag een afgeslankt plan zien zodat deze breedtesport voorziening toch een plaats kan vinden bij Nijstad. Wellicht willen de leden van de verenigingen zelf ook de handen uit de mouwen steken zoals bijvoorbeeld ook gebeurd is bij de voetbal-verenigingen in Hollandscheveld die met elkaar een prachtige accommodatie hebben neergezet.

Dan de brede scholen. In Wolfsbos is men bezig met een megacomplex waar allerlei scholen van basis en speciaal onderwijs in moeten gaan samenkomen. Wellicht moet nog eens overwogen worden of het voor al die scholen wel nodig is om op korte termijn nieuwbouw te krijgen en of het werkelijk goedkoper is om deze allemaal bij elkaar onder te brengen.

De SP ziet in in de begroting nog wel een aantal posten waar wij minder prioriteiten leggen. Waar we bijvoorbeeld op willen bezuinigen is de grotebedrijvensubsidie. Het is te gek dat enorme bedrijven als Fokker en Smurfit-Kappa bij de gemeente hun hand op zouden moeten houden.
Wat ons betreft moeten we terug naar waar de werkgelegenheidssubsidie waarschijnlijk ooit voor bedoeld is; mocht een bedrijf failliet dreigen te gaan, dan mag men bij de gemeente aankloppen voor een renteloze lening die afbetaald kan worden als de donkere wolken zijn overgetrokken. Evenementen voor Hoogeveen zijn prachtig maar waar bezuinigd moet worden, zijn dat wat ons betreft de eerste dingen die geschrapt zouden kunnen worden. Verder willen we nog eens in overweging geven om de Tamboer te verkopen aan een commerciële partij.

Het is lastig dat we niet weten wat voor regering straks de dienst gaat uitmaken in Nederland. Of het over rechts gaat, wat betekent dat ons nog meer harde bezuinigingen en een teruglopende economie staan te wachten, of over links, zodat weer gebouwd kan gaan worden. Dit heeft grote gevolgen voor de keuzes die we bij de begroting moeten gaan maken. We vinden het fijn dat het college bezig is om de raad keuze te geven waarop te bezuinigen als de begroting aan de orde is. Zo kunnen we bij de begrotingsbehandeling op een bewuste manier voldoen aan onze kaderstellende
taak.