Hoogeveense SP'ers naar 18e Congres

2 juni 2012

Hoogeveense SP'ers naar 18e Congres

Zaterdag 2 juni vond in het Chassé Theater te Breda het XVIIIe Congres van de SP plaats. Thema van dit congres was '1 voor allen'. Naast het in stemming brengen van een congresstuk en congresmoties, koos het partijcongres van de SP unaniem Emile Roemer uit als lijsttrekker voor de verkiezingen, die 12 september gehouden worden.

Zaterdagochtend, half 7. Een flinke groep SP'ers hadden zich verzameld bij Hotel Hoogeveen, om samen per bus naar Breda af te reizen. En het kon eigenlijk ook niet anders dan in stijl de SP-bus te nemen.

De congresgangers, die uit alle hoeken van Nederland bijeen waren, begonnen de dag met het bespreken van een aanvulling op het beginselprogramma 'Heel de Mens'. Dit beginselprogramma is vastgesteld in 1999, en de aanvulling, die de naam '1 voor allen' draagt, voorziet het beginselprogramma van de actuele ontwikkelingen binnen de politiek, en de manier waarop de SP zich hierin wil onderscheiden. Enkele tientallen wijzigingsvoorstellen en eveneens tientallen moties, die aangedragen waren door verschillende afdelingen, kwamen ter stemming. De partij blijkt eensgezind, want een grote meerderheid kon zich vinden in de adviezen die de congrescommissie had voorgedragen.

Ook werden er twee congresmoties besproken. De eerste motie, die zich uitspreekt voor o.a. ingrijpende veranderingen in de financiële sector en die een eerlijkere verdeling tussen inkomens in Nederland, werd vrijwel unaniem overgenomen door het congres. De tweede motie, die eveneens unaniem werd aangenomen, roept de Nederlandse regering op om Israël op te roepen geen kinderen meer op te sluiten.

En het congres mocht ook een nieuw partijbestuur kiezen. Jan Marijnissen werd herkozen als voorzitter, en Hans van Heijningen werd herkozen als algemeen secretaris. Daarnaast werden 9 algemeen bestuursleden verkozen. Jan Marijnissen was na de lunch overigens niet meer aanwezig, hij voelde zich onwel tijdens de lunch, en hij werd voor onderzoek naar een ziekenhuis gebracht.

Naast alle officiële zaken was er ook tijd voor vermaak. Zo werden er twee gouden tomaten uitgereikt, trad Bob Fosko met zijn band op en cabaretier Guido Wijers introduceerde zich als tegenkandidaat voor het lijsttrekkerschap voor de SP. Na enkele scherpe stellingen te hebben geponeerd, om zijn kandidaatstelling kracht bij te zetten, vroeg hij het congres om op hem te stemmen. Maar helaas, niemand kon achter zijn ideeën staan. Toen stelde Wijers maar voor om iemand anders als lijsttrekker naar voren te schuiven, een dorpsgenoot, die een sociale opvoeding heft genoten, want hij komt immers uit een groot gezin (terwijl Rutte enig kind is...), een man die woord bij daad voegt, waarop heel Nederland kan vertrouwen: Emile Roemer. En wederom was de stemming unaniem, Roemer werd officieel verkozen tot lijsttrekker van de SP.

En natuurlijk liet de jongerenorganisatie van de SP ook van zich horen, en zien. ROOD, jong in de SP, groeit, en is in steeds meer steden actief op straat te vinden. ROOD is eigenwijs, eigentijds, recht voor je raap, eerlijk en bovendien sociaal. Voor meer informatie over ROOD, kijk dan snel op rood.sp.nl.