Bezuinigingswaanzin van Hoogeveen

4 november 2012

Bezuinigingswaanzin van Hoogeveen

De gemeente Hoogeveen moet fors bezuinigen. Dat heeft natuurlijk te maken met de teruglopende inkomsten uit het rijk. Maar waar het ook mee te maken heeft, is de enorme schuld die de afgelopen jaren is opgebouwd. In de tijd dat mensen gestimuleerd werden om een veel te hoge hypotheek aan te gaan, zijn ook gemeenten flink gaan lenen om mooie projecten te kunnen neerzetten. Zo ook Hoogeveen. U kunt vast zelf wel voorbeelden noemen.
Nu het economisch tij gekeerd is, zou je verwachten dat de gemeente zo snel mogelijk stopt met het aangaan van leningen. Maar een trein is moeilijk te stoppen.

De SP zou het beter vinden als in tijd van bezuinigingen minder geld wordt uitgegeven aan projecten die (nog) niet echt nodig zijn. Er moet namelijk wél bezuinigd worden op de gewone dingen. En dat terwijl er al jaren wordt bezuinigd. Het vet is er wel af zou je zeggen. Daarom worden er nu zaken wegbezuinigd. De sportverenigingen moeten samen een half miljoen meer gaan betalen voor de velden en de zalen. Een onvoorstelbaar bedrag dat wel moet leiden tot enorme contributieverhogingen en daarmee opzeggingen van leden. SWW, onze welzijnsorganisatie, moet ook een half miljoen inleveren. Niemand weet wat daar de gevolgen van zijn. Op buurt- en dorpshuizen moet twee ton bezuinigd worden. Het schoolzwemmen wordt afgeschaft, Spaarbankbos en Schoonhoven moeten verkocht. Op onderhoud van wegen wordt weer meer bezuinigd terwijl 1 op de 5 wegen eigenlijk al een onderhoudsbeurt moeten hebben. Uitgebreid in het nieuws was Het Podium. Gelukkig heeft het bestuur alles op alles gezet en met haar jonge vrijwilligers actie gevoerd. Het directe risico is van de baan. Maar waar de bezuiniging van 3,5 ton op cultuur dan vandaan moet komen weet men niet. We hebben het college gewezen op de subsidie van 1,8 miljoen aan de bibliotheek. De bibliotheek sluit steeds meer panden. Nu moeten ook de Weide en de bibliobus verdwijnen. Je ziet door het hele land dat dat gebeurt vanwege bezuinigingen op het budget. Maar het subsidiebedrag van de bibliotheek in Hoogeveen neemt alleen maar toe! Kennelijk heeft de directeur van de bibliotheek heel warme banden met de gemeente!

Wij hebben er in ons betoog op gewezen dat er mogelijkheden zijn om door het stoppen of temporiseren van investeringen ruimte in de begroting te krijgen. We deden dat aan de hand van onderstaand lijstje. Helaas, de meerderheid van de partijen zag de noodzaak van het stoppen met investeren niet in.

Nu niet investeren:
Tweede sporthal Bentinckspark 4.000.000