ZET EEN LEGE SCHOEN

18 november 2012

ZET EEN LEGE SCHOEN

Afgelopen zaterdag stond de SP op de Hoofdstraat om kinderschoenen op te halen. De opgehaalde schoenen zullen zaterdagmiddag 24 november langs de Cascade gezet worden voor de Sint. Alleen zullen er geen cadeautjes of snoepgoed in de schoenen gelegd worden, ze blijven leeg.

Deze lege schoenen staan symbool voor de honderdduizenden kinderen die in Nederland in armoede leven. En dat terwijl Nederland in de top 10 van rijkste landen ter wereld staat. De Goedheiligman zal stilletjes de deuren van deze kinderen voorbij gaan zonder een cadeautje of iets lekkers in hun schoentjes te leggen. De SP vindt dat dit niet zou moeten kunnen.

Hoogeveense SP-voorzitter Jeroen Pomper: 'Steeds meer kinderen krijgen simpelweg niets in hun schoen, terwijl andere kinderen allerlei dure cadeaus krijgen als een smartphone, games of een eigen flatscreen. Hoe leg je dit aan de kinderen uit? Heeft de Sint een voorkeur voor bepaalde
kinderen? Al jaren leven er kinderen in armoede, terwijl de rijken steeds rijker worden. En wat doet onze regering er aan? Helemaal niets. Ook het nieuwe kabinet met VVD en PVDA zorgt er voor dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt. Veel volwaardige banen verdwijnen en
er ontstaat een nieuwe groep; de hardwerkende armen. Mensen met die met verschillende kleine baantjes een inkomen bij elkaar moeten sprokkelen.'

De SP wil met deze actie de armoede onder de kinderen onder de aandacht brengen. Help mee, en zet ook een lege (kinder-)schoen, zaterdag 24 november tussen 14:00 en 15:00 uur langs de Cascade te Hoogeveen.

Komt zaterdag u niet uit om uw schoen te zetten, neem dan contact op met Jeroen Pomper: jpomper@sp.nl of 06 - 14 694 619. De goede schoenen zullen na afloop gedoneerd worden aan de kledingbank. Maar ook versleten en kapotte schoenen zijn welkom. Immers, de kinderen waar we
het over hebben zullen op dit soort schoenen helaas vaak door moeten lopen.