Geen steun voor motie SP tegen bezuinigingen zorg

16 december 2012

Geen steun voor motie SP tegen bezuinigingen zorg

Het regeringsakkoord van PVDA en VVD heeft er toe geleid dat er nog meer miljarden bezuinigd gaan worden op zorg. Een groot deel van de bezuinigingen gaat echter via de gemeenten. Het kabinet geeft 75% minder dan nodig is voor de uitvoering van de WMO, de nog niet zo lang geleden ingevoerde Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dat betekent dat mensen die thuiszorg nodig hebben, die in de meeste gevallen niet meer kunnen krijgen. Dan gaat het niet alleen om de huishoudelijke hulp, maar ook om de verzorgende, die de mensen thuis komt wassen en dergelijke. Hoe deze bezuinigingen opgevangen moeten worden weet niemand. Nog meer gaat gevraagd worden van de mantelzorger, die nu vaak al overbelast is. Maar veel mensen hebben geen mantelzorgers. In zo'n geval gaan er wellicht werklozen ingezet worden die dit werk verplicht en onbetaald moeten gaan doen.

Hoewel er zo enorm op bezuinigd wordt, willen PVDA en VVD ook méér taken bij de thuiszorg neerleggen. Door het afschaffen van de eerste vier zorgzwaartepakketten komen mensen minder snel in aanmerking voor een plaatsing in een verzorgingshuis. Als indicatie, zo'n tweederde van de
mensen die nu in een verzorgingshuis in Hoogeveen wonen, zou na 2016 op zichzelf moeten blijven wonen. Dat vraagt dus extra veel thuiszorg. Nog een aspect is dat mensen minder gebruik mogen maken van dagbesteding. Een of meerdere dagen dagbesteding voor de hulpbehoevende geeft de
mantelzorger net even dat beetje ruimte om op adem te komen en het vol te houden. Daarnaast willen hulpbehoevenden ook graag eens onder de mensen zijn.

Maatregelen, waarvan de SP niet begrijpt hoe ze het kunnen bedenken. 'Totaal onuitvoerbaar voor gemeenten die een beschaafd beleid willen voeren.' aldus fractievoorzitter Behr. 'Het gaat om de keuze tussen mensen laten verkommeren of miljoenen extra bijleggen. Die miljoenen zijn er niet.' Al diverse gemeente hebben brieven geschreven naar de regering, waarin ze de onuitvoerbaarheid van dit beleid aangeven. Met een motie had de SP ook het college van Hoogeveen willen oproepen dat te doen. 'Ik was er eigenlijk wel van uit gegaan dat de meerderheid van de raad het met ons eens zou zijn.' verbaast Behr zich. 'Iedereen ziet toch dat dit niet goed kan gaan? Ik heb er nog bij genoemd dat het gaat om zo'n drie- tot vierhonderd extra werklozen in Hoogeveen. Maar ik was verbijsterd te merken dat niet één fractie positief reageerde. Volgens de meeste fracties deed het college er al van alles aan om het kabinet op andere gedachten te brengen. Ikzelf heb daar echter niets van gehoord. Niet in de krant, en ook niet via een intern bericht. Terwijl al ruim twee weken bekend is dat ik deze motie zou indienen. Een ander argument was dat de VNG er al hard mee bezig zou zijn. Maar het zou de VNG toch juist steunen als tientallen of honderden gemeenten zelf aangeven dat dit beleid onmogelijk is?'

De SP heeft de motie niet in stemming laten brengen omdat bleek dat er geen draagvlak bestond binnen de raad om in verzet te gaan tegen de regeringsplannen. Behr: 'de SP zou de SP niet zijn als ze zich daarbij zou neerleggen. De kiezers zelf zullen weer in de benen moeten komen.'
De SP wil een grootscheepse landelijke actie organiseren. Men is zich er van bewust dat het niet mee zal vallen om mensen in actie te laten komen. Behr: 'Mensen denken snel dat het allemaal toch niet uitmaakt. Maar politici zijn er nog altijd gevoelig voor als grote groepen kiezers gaan
opstaan. Er staat een hoop op het spel met deze bezuinigingen. Niemand wil zijn eigen ouders of hulpbehoevende familieleden zien verkommeren. Maar zelf in huis nemen willen we ook niet. We leefden in een land waarbij we dit samen oplosten. Dat noemden we beschaving. Helaas is de
tijdgeest veranderd. Maar we weten dat de meeste mensen de gevolgen van dit beleid niet willen. Bovendien zijn er een hoop mensen die hun werk kwijt raken door deze bezuinigingen. We hopen dan ook dat er groot verzet gaat ontstaan.' Mensen die meer informatie willen kunnen contact
opnemen via hoogeveen@sp.nl.

Tekst motie
Motie Huishoudelijke Verzorging

13 december 2012

De raad van de gemeente Hoogeveen

overweegt het volgende
Huishoudelijke en persoonlijke verzorging is van groot belang voor ouderen en mindervaliden om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.
De afgelopen jaren is al flink gesneden in deze zorg.
Ouderen met zorgzwaartepakketten 1 t/m 4 mogen in de toekomst niet meer naar een instelling.
Mantelzorgers doen al heel veel, 25% van hen is overbelast.
De rijksoverheid wil bezuinigen op dagbesteding waardoor mantelzorgers nog zwaarder worden belast.
De voorgestelde bezuinigingen in de thuiszorg kosten in Hoogeveen zo'n drie- tot vierhonderd arbeidsplaatsen.

spreekt als mening uit
dat het voornemen van het kabinet om 75% te bezuinigen op de WMO onaanvaardbaar is.

verzoekt het college
publiekelijk afstand te nemen van deze bezuiniging, en het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport hierover een brandbrief te sturen.

En gaat over tot de orde van de dag

Bianca Behr
SP Hoogeveen