Bianca Behr Raadslid van het jaar

2 januari 2013

Bianca Behr Raadslid van het jaar

Bianca Behr
(Foto: Henk Boer - hoogeveenonline.nl)
SP-fractievoorzitter Bianca Behr is Raadslid van het jaar 2012 geworden. De zogeheten 'competitie' onder raadsleden, Ranking de Raad, wordt georganiseerd door de redacties van Radio Hoogeveen, de Hoogeveensche Courant en regiohoogeveen.nl. Ook een publieksforum is onderdeel van Ranking de Raad. Bianca Behr bleef Mark Strolenberg (VVD) voor.

De SP is in Hoogeveen vertegenwoordigd met slechts één raadszetel, maar aan het zetelaantal zal het niet liggen, want Behr laat veelvuldig van zich horen. Als kleine partij is het best moeilijk iets gedaan te krijgen binnen de raad, vooral als het College alles al nagenoeg heeft dichtgetimmerd. Maar Behr maakt wat dat betreft goed gebruik van de media. Ook staat ze regelmatig op straat, iets waar de andere raadsleden nog eens iets van kunnen leren. Bianca Behr is een politicus die de verhalen van de mensen op straat echt ter harte neemt. Maar dit alles heeft haar natuurlijk geen raadslid van het jaar gemaakt. Ook haar 'kritische' werkwijze in de raad, die overigens altijd op een goede onderbouwing kan rekenen, of haar doorzettingsvermogen, zijn niet doorslaggevend geweest voor deze eretitel. Haar politieke inzet voor het behoud van ziekenhuis Bethesda heeft haar ongetwijfeld het juiste zetje in de goede richting gegeven.

Het actiecomité 'Actie voor Bethesda', welke door de SP in het leven werd geroepen, was aanvankelijk bedoeld als een groot comité waarin burgers, ziekenhuispersoneel en politici gezamenlijk op zouden kunnen trekken. Uiteindelijk was de SP, met Bianca Behr voorop, de enige politieke partij in Hoogeveen die zich actief in wilde zetten voor het actiecomité. De andere partijen lieten weten liever de 'diplomatieke' wegen te willen bewandelen. Hoogeveense SP-voorzitter Jeroen Pomper: "De meeste partijen houden er niet van om op straat te staan, dat doet men alleen in verkiezingstijd. De SP niet, die staat ook buiten verkiezingstijd op straat, en ook onze fractievoorzitter draagt zo haar steentje bij. Ook wat Bethesda betreft, de raadsfracties waren er in woord vol van, dit mocht niet gebeuren, vervolgens was het alleen de SP die ook daad bij woord voegde. En daarin onderscheidt Bianca zich overduidelijk van de rest".