Informatieavond bezuinigingen zorg

23 januari 2013

Informatieavond bezuinigingen zorg

Nog niet bij iedereen is bekend wat de plannen van de regering zijn voor de zorg bij mensen die thuis wonen. Om dit wat bekender te maken organiseert de SP een informatie-avond. Sprekers uit het veld zullen informatie geven over wat de plannen en de consequenties zullen zijn.

Er gaat bijvoorbeeld 75% weggehaald worden bij de thuiszorg. Dan spreken we over de verzorging van lichaam en huis bij mensen die niet meer (volledig) voor zichzelf kunnen zorgen. Drie van de vier mensen zouden hun hulp kwijt raken.

'Dit kunnen we niet accepteren', aldus SP-raadslid Behr. 'Dit zijn verschrikkelijke veranderingen. Mensen worden aan hun lot overgelaten en zullen vervuilen, vereenzamen en misschien zelfs verhongeren. Verzorgingshuizen zijn geen oplossing meer, want de normen worden zo aangepast dat je wel heel dement moet zijn om toegelaten te worden. De regering vindt dat de familie zélf de zorg voor de mensen op zich moet nemen. Maar hoe zal dat werken in de praktijk? Hebben we er in het verleden niet juist voor gekozen om met elkaar te zorgen voor de mensen die het niet zelf kunnen? Is dat niet één van de dingen waardoor we een beschaafd land zijn?
Nu de VVD de grootste partij is wordt er hard gewerkt aan een kleinere overheid. Niet meer samen zorgen dat de zaken goed geregeld zijn, maar iedereen draait op voor zijn eigen pech. Of die van zijn familie. Meer en meer gaat weer gelden dat wie in de juiste wieg geboren is, de beste kansen op een goed leven heeft.'

Omdat de SP gelooft dat de meerderheid van de mensen niet achter deze opvatting staat, organiseren de plaatselijke vrijwilligers een informatie-avond. Sprekers zijn mensen uit de zorg en beleidsmedewerkers van zowel de gemeente als de tweede kamer. Diverse zorginstellingen zijn per brief uitgenodigd maar iedere geïnteresseerde is van harte welkom om te luisteren en mee te praten.

De avond wordt georganiseerd in de Vredehorst, Zuidwoldigerweg 32, op 5 februari. De zaal is open vanaf 19.45 uur. Voor vragen of opmerkingen kan men een mail sturen naar zorgvoorzorghoogeveen@gmail.com