SP verspreidt Zorgkranten

6 maart 2013

SP verspreidt Zorgkranten

In en rondom Hoogeveen worden de komende dagen zo'n 17000 kranten verspreid door vrijwilligers van de SP.
De kranten hebben als onderwerp de bezuinigingen rond de Zorg.

De SP vindt het erg belangrijk om mensen op de hoogte te brengen van de bezuinigingen waar het kabinet mee bezig is. 'Je houdt echt niet voor mogelijk waar ze allemaal op willen bezuinigen.' aldus raadslid Behr. 'Ze willen bijvoorbeeld dat mensen langer thuis blijven wonen in plaats van in een instelling. Tweederde van de huidige bevolking van onder andere het Jannes zou er niet meer mogen wonen. Maar tegelijkertijd wordt op elke euro die de thuiszorg nu kost, 75 cent weggehaald. Hoe kunnen mensen dan thuis blijven wonen? Ze willen steeds meer vragen van mantelzorgers. Maar veel van hen zijn al zwaar overbelast!'

De SP zet hard in op actie tegen de bezuinigingen op de zorg. De krant is er een voorbeeld van, maar door het hele land worden ook bijeenkomsten georganiseerd. Uiteindelijk doel is om te komen tot een breed maatschappelijk verzet. Behr: 'Bezuinigingen op de zorg zijn makkelijk voor de regering. Iedereen weet dat mensen in de zorg niet zo snel gaan demonstreren. Voor de mensen die zorg nodig hebben is het moeilijk of vaak zelfs onmogelijk om in de benen te komen, en voor het personeel in de zorg zijn ze ook niet zo bang. Maar iedereen heeft of krijgt ooit met zorg te maken. Wij willen daarom iedereen oproepen om zich te verzetten tegen deze asociale bezuinigingen. Jong en oud, ziek of gezond. Zolang er nog miljarden zijn voor een JSF die nooit wat lijkt te worden, kunnen we ook op een beschaafde manier voor onze zieken en ouderen zorgen.' Het landelijke verzet moet op 6 april samenkomen tijdens een grote demonstratie op het Malieveld. Vlak daarna vindt besluitvorming in de Tweede Kamer plaats.