Strijd voor thuiszorg, zorg voor elkaar

8 maart 2013

Strijd voor thuiszorg, zorg voor elkaar

Woensdagavond is voor het eerst het comité Zorg voor Elkaar Hoogeveen bij elkaar geweest. De groep bestaat uit mensen die om verschillende redenen met de zorg te maken hebben. Wat alle deelnemers gemeen hebben is dat zij zich grote zorgen maken over de bezuinigingsplannen van de regering.

Wat voorheen een recht was via de AWBZ, wordt vanaf 2014 afwachten, als het aan VVD en PVDA ligt. Dan moeten de gemeenten het gaan regelen. Die krijgen daar echter tot wel 75% minder geld voor. Ouderen moeten hun hulp in huis zelf gaan betalen en het is maar de vraag hoe vaak er nog iemand kan komen om hen te wassen. Dit geldt ook voor verstandelijk of lichamelijk gehandicapten. Opgenomen worden in een zorginstelling wordt onmogelijk voor mensen met een zorgzwaartepakket tot en met klasse 4, en op dagbesteding wordt 25% gekort.

Het comité heeft zich ten doel gesteld om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van de plannen. 'Dit is onacceptabel', aldus Ineke Bekkering, 'De politiek moet weten dat de bevolking het niet pikt. Ik weet zeker dat 90% van de mensen vindt dat we die mensen niet aan hun lot moeten overlaten. Er valt heus wel te bezuinigen in de zorg. Je kunt dan denken aan het terugdringen van bureaucratie of managementlagen. Maar niet op de mensen die de zorg nodig hebben!.'

Een ander doel van het comité is mensen te wijzen op de landelijke manifestatie op 6 april. De manifestatie wordt georganiseerd door de Abvakabo. De vakbond regelt ook busvervoer. Men kan zich daarvoor opgeven via strijdvoorthuiszorg.nl. Het comité roept iedereen op om er voor te zorgen dat het Malieveld weer vol komt te staan. Omdat iedereen vroeg of laat wel met zorg te maken krijgt.