Zingen tegen de bezuinigingen

31 maart 2013

Zingen tegen de bezuinigingen

Zaterdag was op de Hoofdstraat in Hoogeveen een demonstratie tegen de bezuinigingen in de zorg. Popkoor GAIA Anders, koor voor mensen met en zonder beperking, liet een muzikaal protest horen met speciaal voor de gelegenheid geschreven teksten. Teksten werden uitgedeeld zodat voorbijgangers konden meezingen als ze het met de teksten eens waren. Hoewel niet iedereen mee zong, trok de actie wel de aandacht.

De SP was aanwezig om informatiekranten uit te delen. Fractievoorzitter Behr: 'Veel mensen hebben nog niet in de gaten dat met bezuinigingen tot 75%, de thuiszorg zo goed als afgeschaft wordt. Dat met de nieuwe regels de toegang tot verzorgingshuizen steeds meer beperkt wordt. En dat de mogelijkheid tot dagbesteding voor mensen met een beperking wordt uitgehold. Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer verzet zou komen als mensen het zouden weten. De meeste mensen vinden dat we in ons rijke land moeten zorgen voor mensen die zorg nodig hebben.'

Komende zaterdag, 6 april, is een dag van landelijk verzet. De Abvakabo organiseert bussen naar Den Haag want met het schrappen van zorg gaan ook heel veel banen verloren. 'Maar het gaat niet alleen om de banen,' aldus Behr, 'het gaat ook om de beschaving die verloren gaat als wij mensen de zorg onthouden die ze nodig hebben. Wie getroffen worden zijn de kwetsbaren die vaak niet in staat zijn om zelf te gaan demonstreren. Ieder wie met deze mensen begaan is is welkom om mee te reizen naar Den Haag.' Mensen kunnen zich voor het busvervoer opgeven (tot donderdag 4 april) via de site strijdvoorthuiszorg.nl. Daar is ook te zien waar en wanneer de bussen vertrekken.