Waterkefir leidt tot vragen SP

5 augustus 2014

Waterkefir leidt tot vragen SP

Vorige week was in het nieuws dat de gemeente Hoogeveen een uitkering aan een bijstandsmoeder niet overmaakte omdat zij in de voorafgaande maand had opgegeven 12 euro gekregen te hebben voor waterkefirkorrels. Uit de reactie van de gemeente bleek dat het beleid is om geen uitkering over te maken als er geen duidelijkheid is over het inkomen.

Omdat er in de maand juni 'inkomen' was geweest, zou dat in de maand juli ook zo kunnen zijn. De  uitkeringsgerechtigde had dit echter niet opgegeven omdat het er niet was geweest.

Naar aanleiding hiervan vraagt de SP het college waarom het beleid is om geen uitkering over te maken als er geen bewijs van inkomen is. Fractievoorzitter Behr: 'Het is wéér een demonstratie van hoe respectloos in Hoogeveen wordt omgegaan met mensen die recht hebben op een uitkering. Iedereen begrijpt dat je problemen krijgt als je geen inkomen hebt. De huur moet wél worden betaald. En hoe moet je eten kopen als je niet kunt pinnen?'

Maar daar heeft de gemeente geen boodschap aan. Het is toch eenvoudig genoeg om de uitkering gewoon over te maken en een maand láter de uitkering te verrekenen met een eventueel inkomen? We zijn erg benieuwd naar de reactie van het college.' Die reactie kan nog wel even duren. Het college neemt in het algemeen de maximale vier weken om vragen te beantwoorden.

Klik hier om de vragen te lezen.