SP teleurgesteld

29 oktober 2014

SP teleurgesteld

In de raadsvergadering van 23 oktober zijn drie belangrijke beleidsplannen vastgesteld. Het gaat om de plannen hoe de nieuwe taken rond zorg, jeugdzorg en werk door de gemeente gedaan zullen worden. Men noemt dit ook wel de drie D's, de drie decentralisaties. Voorheen werden deze zaken betaald door het rijk, vanaf 1 januari zijn de gemeenten ervoor verantwoordelijk.

De decentralisaties gaan gepaard met een flinke bezuiniging. Hoe deze bezuinigingen op te vangen en toch kwalitatief goede zorg te blijven leveren was onderwerp van gesprek. De SP wilde aan het beleidsplan toevoegen dat de gemeente geen zaken zou doen met zorginstellingen die salarissen uitbetalen die hoger liggen dan een ministerssalaris. Dit voorstel werd echter alleen door GroenLinks gesteund. Fractievoorzitter Behr: 'Ik snap er niets van. Vooraf heb ik met verschillende fracties gesproken over dit voorstel en mensen waren het er eigenlijk best mee eens. Ook van Gemeentebelangen verwachtte ik dat zij mee zouden gaan. Zij hadden immers vragen gesteld aan het college toen in Het Dagblad van het Noorden een bericht verscheen dat wij zaken doen met instellingen met te hoge salarissen. Maar op de vergadering zelf zeggen de partijen ineens dat het een overbodige motie is. Dat is niet zo. Vanaf 1 januari komt er een wet, maar die laat nog heel veel ruimte waardoor er in de praktijk maar weinig zal veranderen als gemeenten er niet bovenop zitten. Wij willen gewoon dat het zorggeld van de gemeente Hoogeveen niet wordt verkwist aan mensen die rijk worden over de rug van mensen die zorg nodig hebben. Een ministerssalaris is meer dan genoeg voor een manager van welke instelling dan ook. Ik hoop maar dat het college, ook al is ons voorstel niet aangenomen, tóch laat weten aan bedrijven dat ze dit soort salarissen niet accepteert. Onze voorstellen worden wel vaker in stilte toch uitgevoerd.'

In gemeenten als Oldambt, Eindhoven en Venlo zijn soortgelijke voorstellen wél aangenomen door de gemeenteraad.

Naast het voorstel over de topsalarissen had de SP nog een voorstel ingediend. De partij wilde toevoegen aan het beleidsstuk over arbeidsparticipatie en re-integratie dat de gemeente behalve een financieel vangnet voor mensen zonder werk ook respect voor hun positie en voor hen als persoon zou hebben. Ook dit voorstel werd alleen ondersteund door GroenLinks. De SP heeft overigens tegen de drie beleidsplannen gestemd omdat de gemeente Hoogeveen geen geld wil bijleggen als het geld van het rijk onvoldoende blijkt te zijn voor de uitvoering van de taken in Hoogeveen.