Alescon schoffeert medewerkers

26 november 2014

Alescon schoffeert medewerkers

Alescon verzorgt niet alleen werk voor mensen met een arbeidsbeperking maar houdt zich ook bezig met arbeidsre-integratie van langdurig werklozen. In het verleden heeft dat nogal eens geleid tot klachten omdat er te weinig werk was waardoor het eigen personeel van Alescon stil kwam te zitten. Daarvan is nu geen sprake meer. Alescon heeft voldoende werk.

Niet al het werk is echter even leuk om te doen. Om mensen in het re-integratietraject gemotiveerd te houden is onlangs aangekondigd dat een productielijn van bedrading voor LED-verlichting van Philips wordt overgeplaatst naar de werklozen van de gemeente Assen. Vijfentwintig Hoogeveense medewerkers van Alescon raken daarmee werk kwijt waar ze trots op zijn en wat ze al twee jaar naar volle tevredenheid doen.

De SP-fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college. Fractievoorzitter Behr: 'De leiding van Alescon ziet dit als gewoon verschuiven van werk binnen het eigen bedrijf. Maar als je het bekijkt vanuit de werknemers is het wel heel zuur: Die mensen werken hun hele leven bij Alescon, de werkelozen volgen er een kort traject. Nu krijgen 25 vaste medewerkers vervelend werk te doen omdat Alescon niet in staat is om motiverend werk binnen te halen voor de nieuwe doelgroep. De wethouder zit in het bestuur van Alescon en ik vind niet dat hij zich er af kan maken door te zeggen dat dat een interne zaak is. In eerste instantie is Alescon bedoeld voor mensen met een arbeidshandicap. Daar krijgt het bedrijf een hoop geld voor van de overheid. Dan mogen wij ook van hen verlangen dat ze goed voor die mensen zorgen!'

De groep die nu nog het electro-montagewerk doet zou volgend jaar bierflesjes moeten gaan etiketteren.

De schriftelijke vragen van de SP aan het College:

Geacht college,

We hebben in Hoogeveen een bedrijf dat voor ons werk levert aan mensen met een arbeidshandicap. De meeste mensen werken daar hun hele leven en zijn blij als ze werk hebben waar ze voldoening uit kunnen halen. Alescon is goed in staat om werk voor hen binnen te halen. Niet al het werk is even leuk, maar de mensen zijn blij dat ze hun inkomen kunnen verdienen.

Door de participatiewet breiden sommige gemeenten de werkzaamheden van Alescon uit, en laten Alescon ook trajecten verzorgen om mensen zonder arbeidshandicap bezig te houden. Ook voor deze mensen moet Alescon werk binnen halen.

Nu is gebleken dat het Alescon niet altijd lukt om werk binnen te halen waarvan ze denken dat bijstandsgerechtigden daar voldoende motivatie uit halen. De consequentie daarvan is, dat het werk van de vaste medewerkers van Alescon wordt afgenomen om aan de nieuwe doelgroep te geven. De vaste medewerkers moeten dan ander werk gaan doen. Onlangs kregen wij klachten van een groep van 25 mensen die de bedrading van ledlampen verzorgt. Hen is gezegd dat zij dit werk, waar zij gemotiveerd aan werken, kwijt raken om de eerder genoemde reden. Ze krijgen daarvoor in de plaats ander werk.

- Is het college op de hoogte van deze situatie?

- Vind het college het gewenst dat mensen met een arbeidshandicap om deze reden vervelender werk moeten gaan doen?

- Is het college met ons eens dat als Alescon meent re-íntegratie van langdurig werklozen te kunnen aanbieden dat zij voor deze doelgroep nieuwe bronnen moeten aanboren?

- Is het college bereid Alescon te bewegen deze verhuizing van werk niet te laten plaatsvinden?

Met vriendelijke groet,

Bianca Behr