Raad verbaasd over tegenstemmen SP

7 november 2014

Raad verbaasd over tegenstemmen SP

Tijdens de behandeling van de begroting in de gemeenteraadsvergadering van 6 november had de SP een betoog met veel complimenten voor het nieuwe college. Ook had de partij veel inhoudelijke suggesties. Hiermee lijkt de partij het beleid voort te zetten om het college positief te benaderen. Er waren dan ook complimenten vanuit de coalitiepartijen voor de opstelling van de SP.

Toch waren in de bijdragen van de SP ook punten met kritiek op de werkwijze van het college. Om te beginnen wees de SP er op dat aan het eind van deze collegeperiode de schuld met nog weer 20% toegenomen zal zijn. De partij vindt dat Hoogeveen nog steeds boven zijn stand leeft en maakt zich grote zorgen over het groeiende bedrag dat jaarlijks aan aflossing moet worden besteed. Ook bekritiseerde de SP de bezuinigingen op het maatschappelijk werk. Een college dat zegt zich in te zetten op preventie zou daar juist niet op moeten bezuinigen.

Een ander belangrijk punt voor de SP was armoede. Hoewel het college zegt zich in te spannen om armoede te voorkomen, vindt de SP juist dat het strenge beleid rond zorg en bijstand leidt tot het oplopen van schulden. Op het gebied van het onderhoud van wegen ging was er zelfs een kleine clinch tussen fractievoorzitter Behr en wethouder Steenbergen. Volgens de laatste werd er meer geld ingezet voor verbetering van de wegen. Behr kon dit weerleggen met de cijfers uit de begroting.

Uiteindelijk stemde de SP als enige tegen de begroting, wat verbazing opriep bij de rest van de raad. Behr: 'Ik kan wel iedere keer weer herhalen welke keuzes wij anders zouden maken, maar dat mag inmiddels bekend zijn. Als het gaat om bezuinigingen op bijvoorbeeld het MFC in Wolfsbos zegt het college steeds dat er nu eenmaal geen geld meer is. Maar dat is natuurlijk onzin. Het college maakt andere keuzes met het geld. Wij zeggen steeds: niet wat leuk en mooi is, maar wat nodig is zou geld moeten krijgen. Wij zouden kiezen voor goede scholen en niet voor het verfraaien van een centrum of een park.'