SP verbijsterd over aanbesteding sportcafé

17 december 2014

SP verbijsterd over aanbesteding sportcafé

In de media was kortgeleden te lezen dat de atletiek- en de volleybalclub boos zijn op de gemeenteomdat zij niet de kantine van het nieuwe sportcomplex mogen beheren. De raadsleden van de SP -die het voor hun informatie ook vaak van de krant moeten hebben- hebben de artikelen met verbijstering gelezen en willen dat de wethouder hier donderdag in de raadsvergadering meer over vertelt.

Fractievoorzitter Behr: 'Die nieuwe sporthallen horen bij de hoofdpijndossiers van Hoogeveen. Het is weer zo'n duur project waarbij men vooraf niet goed over de financiële consequenties heeft nagedacht. Het is al heel lang bekend dat de kantine voor sommige sportverenigingen een belangrijke bron van inkomsten is. Sterker nog, toen het college wilde bezuinigen op sport werd er gemakkelijk gezegd dat ze het bier in de kantine dan maar duurder moeten maken. Het is ook al jaren bekend dat het verlies van een eigen kantine voor sportverenigingen een reden kan zijn om geen gebruik te willen maken van de nieuwe sporthal die Hoogeveen zo graag wilde hebben.

Ons raadsleden is daarom altijd verteld dat de gemeente er alles aan doet om de verenigingen zo ver te krijgen dat ze samen de kantine zullen gaan bemannen. De verenigingen zijn er mee bezig gegaan om dat te regelen. En dan ineens lezen we in de krant dat het aanbesteed wordt en dat de sportverenigingen het nakijken hebben! We begrijpen er helemaal niets van! Heeft het nieuwe college oude afspraken naast zich neergelegd? Was het voorstel van de sportverenigingen echt onvoldoende? Wil de gemeente meer geld binnenhalen voor de huur van de kantine? Kan er geen oplossing gevonden worden? Hoe moet het nu met de verenigingen? Allemaal vragen waar wij graag antwoord op hebben. En we nemen aan dat ook de andere raadsleden staan te popelen om hierover meer te horen van de wethouder.'

De sportverenigingen hebben inmiddels een brief naar de gemeenteraad gestuurd met daarin alle informatie van hun kant. Wellicht komen zij donderdag ook naar de raadsvergadering.

(Afbeelding: gemeente Hoogeveen)