Actie voor zorg!

4 juni 2015

Actie voor zorg!

Komende zaterdagmiddag staan vrijwilligers van de SP en de FNV samen op de Hoofdstraat om uw
handtekening te vragen tegen de bezuinigingen op de zorg.

SP-er Behr: 'Dat er enorm op de zorg bezuinigd wordt is inmiddels iedereen wel bekend. Dat dat gevolgen heeft voor de zorg is logisch. Wie met de zorg te maken heeft door ziekte of ouderdom merkt daar de gevolgen van. Vergeet daarbij ook de psychische zorg niet. En dit alles terwijl zorgverzekeraars miljarden winst maken en topmanagers in de zorg nog altijd meer krijgen.'

FNV-vrijwilliger Smid: 'Een ander aspect van de bezuinigingen op de zorg zijn de gevolgen voor het
personeel. Gemeenten verlagen tarieven voor PGB-zorg zodat verzorgenden simpelweg salarisverlaging krijgen of ze schrappen de thuishulp zelfs helemaal. In Hoogeveen wordt gelukkig nog steeds thuiszorg toegekend. In sommige gevallen echter wel minder, of een eenvoudigere vorm.

Een bedrijf als TSN betaalt de thuiszorgers die zelf de regie moeten nemen in hun werk een bruto uurloon van 12,77. Thuiszorgers die uitvoeren waar ter plekke om
wordt gevraagd krijgen bruto 10 euro en 27 cent. De gemeentes betalen de thuiszorgbedrijven, de werkgevers van de thuiszorgers, voor het werk een bedrag dat zo'n beetje het dubbele is.

Een bedrijf als Buurtdiensten kiest er daarom voor om alle thuiszorgers hetzelfde salaris te bieden. Het gaat tenslotte om bijna hetzelfde werk.

Behr: 'De thuiszorgers pikken het niet meer. Het salaris is al zo laag, en nu krijgen mensen nóg minder. Overal in het land wordt met succes actie gevoerd en nu is Hoogeveen aan de beurt. We hopen dat het winkelend publiek het met de thuiszorgers eens is dat de bezuinigingen op zorg gestopt moeten worden, en graag een handtekening zet.'