Politiek café SP over IS druk bezocht

16 juni 2015

Politiek café SP over IS druk bezocht

De Hoogeveense afdeling van de SP is zeer tevreden over het politiek café dat zondag 14 juni in de bibliotheek van de stad werd georganiseerd. Ook Tweede Kamerlid Harry van Bommel sprak van een ‘geslaagde middag met veel discussie.’ Afdelingsvoorzitter Ineke Bekkering haalde eerder SP-voorman Emile Roemer en Europees Parlementslid Anne-Marie Mineur naar Hoogeveen voor openbare politieke bijeenkomsten.

Tweede Kamerlid en woordvoerder Buitenlandse Zaken Harry van Bommel leidde de bijeenkomst in aan de hand van drie thema’s: de opkomst van Islamitische Staat, de Nederlandse militaire deelname aan de bestrijding van IS en het vraagstuk van jihadgangers en terugkeerders. Naast Van Bommel sprak de uit Irak gevluchte Koerd Younis Lutfula die sinds de jaren ’90 in Nederland woont. Van Bommel en Lutfula zijn de afgelopen jaren vele malen naar Irak afgereisd om met politici te praten en vluchtelingenkampen te bezoeken.

Volgens Van Bommel is de militaire bestrijding van IS zinloos als niet wordt gewerkt aan een politiek proces waarbij alle etnische en religieuze groepen in Irak worden betrokken. ‘De regering in Bagdad wordt nu gedomineerd door shiíten die soennieten uit de macht hebben verdreven na de val van Saddam. Van samenwerking tussen Bagdad en het autonome Koerdische deel in het noorden is nauwelijks sprake. De militaire aanpak vergroot de tegenstellingen in Irak en zal het doen uiteenvallen. Het conflict wordt daardoor bloediger en langduriger. De huidige aanpak is dus contraproductief’ aldus Van Bommel. Lutfula stond uitgebreid stil bij het vraagstuk van radicalisering. Hij is van mening dat radicale moslims in Nederland teveel ruimte krijgen om jongeren te beïnvloeden: ‘In Irak maken ze het verwijt dat Europa de radicale moslims teveel vrijheid geven. Er wordt misbruik gemaakt van die vrijheid. Ook maken ze het verwijt dat Europa de jihadgangers de technologie biedt om via social media hun ideologie verder te verspreiden. Dat is ook heel gevaarlijk.’ Lutfula en Van Bommel waren het eens dat er in Nederland veel meer moet worden gedaan om radicalisering tegen te gaan. ‘Dit probleem gaat ons allemaal aan; ook jullie hier in Hoogeveen’ zo meenden beiden. Op de inleidingen volgden veel vragen en een levendige discussie.

De bijeenkomst werd afgesloten met een getuigenis die werd voorgedragen door Frits Kappers. Hij vergeleek de keuze van jongeren om af te reizen en zich aan te sluiten bij IS met de keuze die zijn vader in de oorlog maakte: een keuze voor de NSB. Zijn vader was voor die keus na de oorlog gestraft en Kappers zag de rechtvaardigheid van die straf in. Hij zag echter ook de idealistische motieven die zijn vader moet hebben gehad bij zijn keuze. De getuigenis van Kappers maakte zichtbaar indruk op de aanwezigen.