Gaat Hoogeveen boetes terug betalen?

31 augustus 2015

Gaat Hoogeveen boetes terug betalen?

In januari 2013 is de Participatiewet ingevoerd. Een onderdeel van de wet was dat bijstandsfraude beter bestreden moest worden. Sinds die tijd zijn meer dan 80.000 boetes uitgedeeld aan bijstandsgerechtigden. Het bleek echter dat er in de praktijk erg veel verkeerd ging. Een bekend voorbeeld dat via het NCRV-programma De Monitor bekend werd, is dat van de oma die 34000 euro moest betalen omdat ze op haar kleinkind paste. Boetes werden ook uitgedeeld als mensen zich vergisten of niet precies wisten wat de regels waren. Vaak stonden de boetes niet in verhouding tot de ernst van de overtreding.

Na scherpe kritiek van de Nationale ombudsman en een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep op 24 november 2014 heeft minister Asscher op 30 april 2015 aan de Tweede Kamer geschreven dat hij de wet gaat aanpassen. Vooruitlopend daarop moeten gemeenten het beleid al aanpassen.

De minister vindt het niet nodig om te compenseren als mensen onterecht boetes hebben gekregen maar steeds meer gemeenten vinden dat niet eerlijk en gaan deze boetes aan bijstandsgerechtigden terug betalen. Amsterdam en Zwolle bijvoorbeeld, maar ook kleine gemeentes als Hilversum en Schiermonnikoog.

In Hoogeveen heeft het college nog geen uitspraken gedaan over het veranderde beleid. De SP wil graag dat ook Hoogeveen de boetes gaat terugbetalen. Fractievoorzitter Behr: 'Bijstandsgerechtigden hebben al niet veel geld. Als zij boetes moeten betalen komen ze vaak diep in de schulden. Immers, er is geen geld over voor boetes, alles gaat op aan de vaste lasten. Maar eigenlijk maakt dat niet uit. Als de overheid fouten maakt, moet de overheid die ook compenseren, dat is niet meer dan normaal.'

De SP heeft schriftelijk vragen gesteld aan het college. Deze vragen zijn:

- Is het college op de hoogte van de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep?

- Wordt er bij de uitvoering van de fraudewet rekening gehouden met het veranderde beleid?

- Hoeveel boetes zijn er tussen 1 januari 2013 en de beleidswijziging in Hoogeveen gegeven waarvoor nu geen of minder hoge boetes gegeven mogen worden?

- Gaat het college deze boetes kwijt schelden als zij nog niet zijn betaald?

-Gaat het college net als zoveel andere gemeentes, de ten onrechte opgelegde boetes terug betalen? Zo ja, wanneer? Zo nee, waarom niet?

Inwoners die te maken hebben met opgelegde boetes die niet redelijk zijn worden verzocht contact op te nemen met de fractie