SP vraagt huurders mening over sloop

4 augustus 2015

SP vraagt huurders mening over sloop

Woningbouwvereniging Domesta is van plan om in een aantal straten in de Schildersbuurt huizen te slopen. Onlangs hebben zij dat in een bericht naar buiten gebracht. De bewoners waren eerder al op de hoogte gebracht. Vrijwilligers van de SP die het bericht lazen vroegen zich af wat de bewoners van de betreffende woningen zelf van de sloopplannen vinden.

Uit het bericht bleek namelijk niet dat de huurders er hun mening over hadden kunnen geven, terwijl zij daar wel recht op hebben. Afgelopen maandag is de SP met een vragenlijst de betreffende straten in gegaan. Het bleek dat veel bewoners niet blij waren met de plannen van Domesta. Er is weliswaar wat achterstallig onderhoud aan de huizen, vooral aan kozijnen en schilderwerk, maar de mensen gaven aan er met veel plezier te wonen, soms al tientallen jaren. Afdelingsvoorzitter Bekkering: “De bewoners vertelden nogal overvallen te zijn door het bericht van Domesta en waren verbaasd over de korte termijn van de sloopplannen. We spraken mensen die behoorlijk hadden geïnvesteerd in de woning en de tuin, en die zich nu behoorlijk gedupeerd voelen.” Bewoners zeiden ook op te zien tegen de gedwongen verhuizing en de huurverhoging, die voor sommigen erg fors kan uitpakken. De gesprekken met de soms geëmotioneerde bewoners namen hier en daar veel tijd in beslag, waardoor niet bij alle bewoners kon worden aangebeld. Wel kregen alle bewoners een brief in de bus. Bekkering: “De SP is echt niet op voorhand tegen slopen, maar we vinden het van belang dat goed uitgezocht wordt of slopen en nieuwbouw, met alle ingrijpende gevolgen voor de bewoners, inderdaad noodzakelijk is en goedkoper dan renoveren. Uit de gesprekken die wij met de bewoners hebben gevoerd, lijkt er bovendien weinig draagvlak te zijn voor de sloopplannen.” De actie van de SP bleek voor sommige tegenstanders  van de sloopplannen aanleiding om zich te gaan organiseren. Zij willen met een handtekeningenlijst de buurt rond gaan om nader onderzoek naar mogelijkheden voor renovatie af te dwingen.