Trots op Hoogeveen!

16 september 2015

Trots op Hoogeveen!

Het is een bekend gegeven dat de AZC's in Nederland niet berekend zijn op de hoeveelheden vluchtelingen die momenteel naar Nederland komen. Dit houdt verband met eerdere sluiting asielzoekerscentra. Het aantal plekken waar mensen kunnen worden opgevangen is meer dan gehalveerd. Daardoor lijkt het nu of ons land wordt overspoeld door vluchtelingen.

Niets is echter minder waar, in de jaren '90 was het aantal vluchtelingen dat ons land binnen kwam hoger dan nu. Toch werd het destijds niet als een probleem gebracht in de media. We waren toen ook nog een land met een andere mentaliteit. We waren het er over eens dat vluchtelingen geholpen moesten worden. Nu hebben we te maken met politici die het volk bang maken. Wilders reageerde op de troonrede zelfs dat we duizenden terroristen binnen halen als we de grenzen niet sluiten. Dat is onzin, maar deze volksmennerij heeft zijn weerslag op de bevolking. Een bevolking die het door het kabinetsbeleid al steeds lastiger krijgt. Mensen willen eerder delen als ze zelf genoeg hebben!

Gelukkig wonen er in Hoogeveen nog veel mensen die hun hart laten spreken boven hun angst. De asielzoekers die in het AZC worden opgevangen zijn met open armen welkom geheten door de bevolking. We zijn er trots op dat we in de komende raadsvergadering zelfs met een meerderheid van de raad een motie indienen om het college op te roepen serieus te reageren op verzoeken van het COA om de capaciteit uit te breiden. Niet op de huidige locatie, want die zit al meer dan vol. Maar er zijn voldoende ondernemers in Hoogeveen die lege ruimtes hebben waar mensen in gehuisvest kunnen worden. De politiek zal hen niet in de weg staan!

Via een gezamenlijke motie vragen SP, GL, CDA, CU, D66 en PVDA donderdag het college om open te staan voor initiatieven voor uitbreiding van de hulp aan vluchtelingen. Sommige van deze partijen hopen op deze manier ook een voorbeeld te zijn zodat ook andere gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen.