De Bij blijft betaald

20 december 2015

De Bij blijft betaald

Foto: SP

Hoogeveen heeft een nieuwe bus. Een initiatief dat is ontstaan omdat het Openbaar Vervoer op steeds meer plekken wordt wegbezuinigd. Op zich een mooi initiatief. We zijn als SP blij dat we in Hoogeveen toch nog een voorziening hebben voor mensen zonder eigen vervoer.

De bus heet de Bij. De Bij is geen 'echt' openbaar vervoer, daarom mag je er niet in met een OV-kaart. Er zitten ook voordelen aan de Bij. De chauffeur verleent extra service en kan daarom mensen van deur tot deur brengen. Ook helpt hij mensen met een rolstoel. Sta je niet bij de halte maar zie je de Bij komen? Als je je hand opsteekt mag je mee. Allemaal mooie dingen. En de prijs is redelijk; slechts een euro per kaartje (en voor de terugreis natuurlijk weer een euro).

Deze voorziening kost zo'n drie ton per jaar. De verwachting is dat er 44.000 kaartjes verkocht zullen worden. Een klein deel maar van de werkelijke kosten. Men gaat er dan ook vanuit dat weinig mensen gebruik zullen maken van de Bij. Om die 44.000 binnen te halen moeten er wel extra kosten gemaakt worden. Dat schijnt toch al snel om tienduizenden euro's te gaan. Dus eigenlijk levert het laten betalen van passagiers niet zo veel op.

Wat zou het mooi zijn als men gewoon gratis in de Bij zou kunnen stappen! Je voorkomt daarmee dat mensen thuis blijven vanwege de kosten en dat mensen duurder uit zijn dan voorheen. Immers, bij nadere berekening blijkt dat in zo'n 80% van de gevallen de Bij duurder is dan de bus. Met name door het niet kunnen gebruiken van de OV-kaart en het moeten betalen voor kinderen. Het aantal passagiers dat weer leert om gebruik te maken van het OV zou vast groeien als de Bij gratis zou zijn!

We sloten daarom graag aan bij het idee van GroenLinks om de Bij gratis te maken en zetten dit onderwerp op de agenda van de raad. Op deze manier konden we een goed inhoudelijk debat voeren waarin we al onze argumenten naar voren konden brengen.

Helaas stemden de meeste raadsleden tegen onze motie zonder duidelijke argumenten. Het lijkt alsof men bang is voor vernieuwing. Zoals het echte politici betaamt hielden ze nog wel ruimte om eventueel later de Bij alsnog gratis te maken. Een gemiste kans wat ons betreft maar we zullen het bij de evaluaties later zeker weer ter sprake brengen.