Kerstgeschenken

20 december 2015

Kerstgeschenken

Foto: SP

Soms krijg je als fractie een brief waar je wat mee wilt doen. Deze keer eens geen bericht over wat we gedaan hebben, maar de brief die we als antwoord hebben gestuurd.

Geachte heer of mevrouw,

Vorige week ontvingen wij uw brief met daarin een verzoek om deze in de raadsvergadering naar voren te brengen. Helaas is de raadsvergadering gebonden aan allerlei regels en kunnen raadsleden niet zomaar een brief voorlezen. We hebben het aan het presidium voorgelegd maar kregen daarvoor geen toestemming.

Toch wilden wij uw vraag in de raad brengen. Immers, de SP is het hele jaar door betrokken bij de minima maar we zien in de kerstperiode ook een schijnbaar verhoogde betrokkenheid bij anderen. We hebben daarom een motie opgesteld waarin we het college vroegen om een kaartje voor de Tamboer of de bibliotheek beschikbaar te stellen aan de minima. We hebben gekozen voor een geschenk als dit omdat de gemeente dit met gesloten beurs kan doen. Het is nu eenmaal zo dat de gemeente Hoogeveen de prioriteiten legt bij andere dan sociale onderwerpen en voor een financiële bijdrage is dan geen ruimte. Bovendien heeft de regering in Den Haag de gemeenten verboden om iets aan inkomenspolitiek te doen.

Helaas bleek alleen GroenLinks bereid om onze motie te ondersteunen. Andere partijen vonden dat er al genoeg voor de minima wordt gedaan of gaven als argument dat het niet structureel of niet geschikt zou zijn.

Het spijt mij dat wij niets voor u hebben kunnen doen. Maar ook al hebben we het niet voor elkaar gekregen om iets voor de minima te doen met kerst, door uw inbreng en onze motie zijn de gemeenteraadsleden toch weer even geconfronteerd met die kant van de maatschappij waar zij zelf niets mee te maken hebben. Ik hoop dat ze daar nog eens aan denken als ze hun kerstpakket van de gemeente openen.

Met vriendelijke groet,

namens de fractie van de SP,

Bianca Behr