Naar de stembus!

31 januari 2016

Naar de stembus!

Al die oorlogen in de wereld, het is voor velen van ons niet bij te houden. Waar is de oorlog, wie strijdt met wie, waar is het om begonnen en wanneer?En nu moeten we dan binnenkort naar de stembus voor een referendum over een associatieverdrag van de EU met Oekraïne. Kan het nog ingewikkelder? Oekraïne, daar is toch oorlog? De EU wil dat land er bij halen. Hoe zit dat?

Gevoelsmatig hebben we allemaal wel het idee dat dat niet lekker zit. Dat blijkt ook wel uit een peiling van Een Vandaag. Zo'n driekwart van de mensen die daar hun mening geven, laten weten overwegen tegen te stemmen. Maar hoe zit het precies? Wij SP-ers zijn ook maar gewoon mensen. -Okay, we weten misschien iets meer van politiek en van de EU dan de gemiddelde Nederlander. Maar wat weten we van Oekraïne?

Een gevoel hebben is voor ons niet genoeg, want we willen de rest van Nederland overtuigen dat dat verdrag met Oekraïne er niet moet komen. Dus wat doet de SP dan? Die organiseert een scholing voor alle partijleden die meer willen weten over de opvatting van de SP. En laat duidelijk zijn; de SP laat een duidelijk nee horen tegen dit verdrag.

EersteKamerlid Tuur Elzinga en fractiemedewerker Sara Murawski waren naar Assen gekomen om ons wijzer te maken. Allereerst werd onze kennis getest middels een EU-quiz. Achtentwintig vragen over hoe het eigenlijk gaat binnen de EU. Niet de makkelijkste vragen, de meeste mensen hadden tussen de 15 en 20 vragen goed. Het zou interessant zijn te testen hoe een gemiddeld Kamerlid zou scoren overigens, maar daar hadden we geen informatie over.

Het associatieverdrag met Oekraïne is exemplarisch voor hoe de EU werkt, maar dat weet je pas als je ook wat weet over de EU!

Goed, nu over naar het nee. Tuur had een gedegen, inhoudelijk en zeer interessant verhaal. We kregen dat mee in 7 A4-tjes. Veel te veel natuurlijk, voor een gesprekje op straat. Het nee van de SP werd voor ons daarom samengevat in 3 punten; Het is slecht voor Oekraïne, het is slecht voor Europa en het is slecht voor Nederland. Waarom:

1. In Oekraïne heerst een burgeroorlog. Die draait om het feit dat een deel van Oekraïne zich verbonden voelt met het Westen, en een deel met het Oosten. De wens van sommigen tot verdere aansluiting bij Europa heeft geleid tot grote problemen. Deze burgeroorlog heeft inmiddels geleid tot minimaal 9000 doden, en 2,2 miljoen vluchtelingen waarvan zo'n beetje de helft naar Rusland is gevlucht terwijl het andere deel in het eigen land op drift is. Met wie sluiten we als EU een deal met een verdrag? Slechts met het deel dat Westers gezind is. De regering waar we die deal mee sluiten is overigens zeer corrupt en schendt mensenrechten.

Rusland zal het Oekraïne moeilijker maken als Oekraïne zich aansluit bij Europa. Maar ook Europa zal het Oekraïne dan moeilijk maken omdat het moet voldoen aan Europese regels. Europese multinationals zullen zich er vestigen en de eigen bedrijven verdringen.

Beter zou het zijn als Oekraïne eerste zelf de interne problemen oplost in plaats van zich aan te sluiten bij het Westen. Het land is groter dan enig Europees land en kan voorlopig prima op zichzelf functioneren en handel drijven met zowel Oost als West.

2. Als Oekraïne toetreedt tot de EU wordt de Euro nog kwetsbaarder dan die al is. Europa heeft al genoeg problemen met de landen die er nu bij horen.

3. Oekraïne zal ook financieel geholpen moeten worden. Dit gaat de Nederlander belastinggeld kosten. Veel van dit geld komt terecht bij corrupte oligarchen en helpt de gewone mensen niet. Daarnaast zullen door het wegvallen van de grenzen uit Oekraïne weer nieuwe gastarbeiders komen die een druk leggen op onze lonen en CAO's.

Kortom, toetreding van Oekraïne tot de EU is in het belang van een aantal grote multinationals, maar is niet goed voor de mensen in Oekraïne of de EU.

Een duidelijk verhaal. Maar wel lang. En eigenlijk is dat helemaal niet nodig.

Immers, Oekraïne heeft geen regering die zijn volledige bevolking vertegenwoordigt. We kunnen dus geen zaken doen met het land. Niet doen dus.

De 'moderne democraten' in ons land proberen de verkiezing te boycotten om te bereiken dat het referendum ongeldig wordt verklaard. Dat moeten we natuurlijk niet laten gebeuren. We roepen daarom iedereen op om te gaan stemmen. Als de voorstanders thuis blijven, moeten de tegenstanders maar even wat meer hun best doen!

6 april 2016 wordt een ijkpunt van de democratie. Als het volk dit niet wil, dan kan ze het tegen houden door te gaan stemmen. Een paar mensen hebben een burgercomité voor een referendum opgericht. Dat is door wat grotere organisaties opgepakt zodat dat referendum er inderdaad komt. Nú is de kans om te stoppen met aan de zijlijn mopperen op de regering, en wat te doen. Door simpelweg te gaan stemmen. Laten we de democratie weer terug pakken en onze regering dwingen te doen wat het volk wil!