VERKLARING SP HOOGEVEEN

13 januari 2016

VERKLARING SP HOOGEVEEN

Deze week is forse commotie ontstaan over een tweet van onze fractievoorzitter, Bianca Behr. Zij plaatste in deze tweet afbeeldingen van Donald Trump, Geert Wilders en Aldolf Hitler en vroeg de verschillen te zoeken. De SP afdeling Hoogeveen was niet gelukkig met deze actie en neemt er dan ook nadrukkelijk afstand van.

Wij delen de bezorgdheid van de fractievoorzitter over het veranderende politieke klimaat in Nederland, maar vinden dat de strijd tegen deze veranderingen gevoerd moet worden op basis van feiten en inhoud. Bianca twitterde op persoonlijke titel en verloor daarbij haar publieke functie als fractievoorzitter van de SP-Hoogeveen uit het oog. Bestuur en fractie hebben intensief over de ontstane situatie gesproken. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een fout en er is er wat ons betreft verder geen reden om te twijfelen aan de capaciteiten van onze fractievoorzitter. Een dergelijke misser moet echter geen tweede keer plaatsvinden.

De SP-Hoogeveen neemt overigens nadrukkelijk afstand van de opvattingen en uitlatingen van Geert Wilders en de PVV. Wij willen met democratische middelen aantonen dat de politiek van de PVV leidt tot meer armoede en uitsluiting. Wij verkiezen de analyse, het aanreiken van alternatieven en actie met/voor de bevolking, en zullen nooit meedoen aan het categorisch achterstellen en uitsluiten van bevolkingsgroepen.

Wij zijn ons terdege bewust van de spanningen en de onrust die onze samenleving momenteel in haar greep houdt en sluiten daar niet de ogen voor. Het zijn uiterst complexe vraagstukken, waar geen makkelijke oplossingen voor bestaan. Het loslaten van de solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waardigheid is zeker geen oplossing; dat verergert de situatie zelfs alleen maar.