Alsnog toekennen meerkosten chronisch zieken en gehandicapten 2016

14 februari 2017

Alsnog toekennen meerkosten chronisch zieken en gehandicapten 2016

Hoogeveen. Met ingang van 2017 kunnen chronisch zieken en gehandicapten met een inkomen tot 130% van het bijstandsniveau bij de gemeente een bijdrage aanvragen voor de 'regeling meerkosten'. In 2016 had de gemeente de regeling ingesteld. In 2016 gold echter een inkomensgrens van 110%. Daardoor werd slechts 300.000 Euro uitbetaald van het beschikbare budget
van 1.1 miljoen Euro.

In de gemeenteraad stelden D66 en SP afgelopen week de kwestie aan de orde. Voor 2016 bleken van de 1700 aanvragers 800 afgewezen te zijn.
Bovendien bleek bij 200 aanvragers om verschillende redenen een verzoek niet in behandeling te zijn genomen. De regeling is bedoeld voor mensen met een chronische ziekte en/of beperking met aantoonbare meerkosten voor eigen bijdragen Wmo en Wlz, eigen risico zorgverzekering, maaltijdenvoorzieningen, hulpmiddelen en/of
woningaanpassingen.

SP-raadslid Jutta van Oord; ,,Het College liet weten dat men voor 2017 de regeling wil oprekken naar aanvragers met een inkomen tot 130% van het bijstandsniveau. Dat juichen wij uiteraard toe, want velen kunnen alle
eigen bijdragen niet of nauwelijks betalen. Samen met D66, PvdA en GL gaan we komende raadsvergadering een motie indienen om het ook voor 2016 met
terugwerkende kracht te regelen. Een kwestie van herbeoordelen van de ingediende aanvragen voor 2016 en anderen de kans geven alsnog een aanvraag in te dienen. We hopen dat de motie raadsbreed wordt aangenomen.
Het kan niet zo zijn dat het geld bij de gemeente op de plank blijft liggen en onze chronische zieken de eindjes niet aan elkaar kunnen knopen.'' De tegemoetkoming bedraagt maximaal 450 Euro per kalenderjaar. Met het tot nog toe niet uitgekeerde budget zouden dus in ieder geval nog 1777 mensen/gezinnen geholpen kunnen worden.