Opinie: Hoe verder met ons ziekenhuis Bethesda

15 februari 2017

Opinie: Hoe verder met ons ziekenhuis Bethesda

"Er is veel over Bethesda gesproken, maar niet mét u. Dat trek ik me aan. Deze avond is het begin van die dialoog”. Aldus de pas aangetreden topvrouw van Treant, Carla van de Wiel, in een uit zijn voegen barstende Tamboer met bezorgde en boze inwoners van Hoogeveen. Die dialoog zal overigens niet vanzelf gaan want het vertrouwen in Treant houdt niet over. ,,Je weet niet meer of wat Treant zegt, ook waar is”, vond huisarts Joke Dijkema. Getuige de vele opgestoken groene stemkaarten was de zaal dat met haar eens.

Toch is er meer nodig dan een aantal prettige gesprekken om de toekomst van ziekenhuis Bethesda veilig te stellen. Op politiek vlak en bestuurlijk gezien zal er eerst nog het nodige moeten gebeuren.
En wat misschien het belangrijkste is; bij Treant zal duidelijk moeten zijn dat behoud van een volwaardig ziekenhuis Bethesda niet alleen afhankelijk is van de juiste partners, of de inzichten van de medische staf, maar staat of valt met een goede samenwerking en draagvlak in Hoogeveen.

Bethesda is geen BV
Tien jaar geleden ging de organisatie van de gezondheidszorg op de schop. De marktwerking werd ingevoerd. Dat had een miljoenen verspilling tot gevolg aan dure reclamecampagnes, overbetaalde directies en onnodige bureaucratie. Het betekende ook dat de rol van managers en boekhouders in een ziekenhuis als Bethesda groeide. In de onderhandelingen met de zorgverzekeraars draait het immers niet in de laatste plaats om de budgetten. Wie kan blijven concurreren in de slag om de zorgmiljarden? Een streekziekenhuis als Bethesda staat daarbij al snel op achterstand. Dat kan en moet anders. Goede zorg ter plekke moet naar onze mening het uitgangspunt zijn. Bethesda is geen BV. Zolang de marktwerking in de zorg blijft bestaan is de toekomst van Bethesda echter ongewis. Als SP maken wij ons daarom sterk voor het Nationaal Zorgfonds.

Huidige Raad van Toezicht draagt niet bij aan herstel vertrouwen
Een groot probleem voor Bethesda is daarnaast het ontbreken van bestuurlijk draagvlak in Hoogeveen. De Raad van Toezicht (RvT) trekt aan de touwtjes, maar namens wie? De dames en heren zijn niet gekozen door inwoners van Hoogeveen en wonen zelf veelal buiten de regio.
Ondertussen slaagde diezelfde RvT erin de aangesloten ziekenhuizen in een permanente reorganisatie te storten. Januari van dit jaar trad Carla van de Wiel aan als nieuwe bestuurder van Treant. Zij is in korte tijd de zoveelste nieuwe topvrouw. Een probleem van het huidige Treant is daarnaast dat de groep wel in de noordelijke regio opereert, maar de vraag blijft of men weet in welke omgeving Treant actief is. Inwoners van Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal hebben voor de ziekenhuiszorg weinig binding met een andere dan de eigen stad. Ook al vanwege het ontbreken van goede verbindingen tussen de steden. Patienten laten reizen ligt daarom niet voor de hand.
Naar onze mening dient Hoogeveen, bijvoorbeeld in de persoon van de wethouder, in de RvT vertegenwoordigd te zijn. Ons advies aan de huidige RvT van Treant: Kijk eens goed in de spiegel. Bent u ondertussen deel van het probleem of deel van een oplossing?

Neem Hoogeveen serieus
Met z'n allen de schouders eronder. Ondanks alle perikelen zet het personeel van Treant zich de afgelopen jaren volop in voor Bethesda en de patienten. Waarvoor hulde. Hulde ook voor de actievoerders die keer op keer gefundeerde kritiek leverden en iedereen bij de les hielden.
Op de lange duur heeft Bethesda vooral een toekomst als het op heel Hoogeveen en omstreken steunt en kan blijven steunen. Het ziekenhuis kan alleen floreren als de samenwerking met huisartsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, patientenverenigingen, ambulancedienst en alle anderen die werkzaam zijn in de zorg hersteld wordt. De rol van de top van Treant kan dan niet beperkt blijven tot een prettig gesprek met iedereen waarna men voortgaat op de eigen ingeslagen weg. Ook de plaatselijke politiek heeft in die samenwerking een belangrijke rol. Ondermeer door samen met alle betrokkenen te komen tot een betere afstemming hoe de gezondheidszorg in Hoogeveen en De Wolden vorm moet krijgen. Samen met alle inwoners van Hoogeveen en omstreken heeft Bethesda dan een kans. Bethesda is van ons allemaal!

Martin Benjamins en Philip Oosterlaak
SP gemeenteraadsleden Hoogeveen