Treant niet gezwicht!

5 februari 2017

Treant niet gezwicht!

De lokale afdelingen van SP en Groenlinks in Hoogeveen vinden de paginagrote verklaring in de kranten die Treant afgelopen week met betrekking tot ziekenhuiszorg naar buiten bracht niet geruststellend.

Wij constateren dat er veel ziekenhuiszorg verdwenen is of nog verdwijnen gaat. Zo verliezen we nu definitief de intensive care (IC) afdeling. Ook wordt er flink in de Spoed Eisende Hulp (SEH) gesneden. Het wordt "beperkte spoedhulp". Dat betekent in de praktijk dat er buiten de kantooruren onvoldoende SEH artsen en intensivisten in Hoogeveen beschikbaar zijn. Die zitten bijna allemaal in Emmen. Eerder had Treant toegezegd dat de artsen gelijkelijk over de ziekenhuizen zouden worden verdeeld.

Daarnaast zijn er nog tal van zaken die SP en GroenLinks het breken van beloftes noemen. Zo zouden de chirurgen gaan reizen, nu moeten de patiënten (en hun bezoek) gaan reizen naar Emmen of Stadskanaal. Per openbaar vervoer is de reistijd naar Emmen of Stadskanaal gemiddeld meer dan 2 uur. Het geriatrisch spreekuur is nog steeds niet terug zoals beloofd. Oogheelkunde werd ook gesloten terwijl er twee oogartsen waren die wilden blijven. Ze kregen echter een contract voor slechts drie maanden aangeboden en werken nu elders.

Als laatste noemen SP en GroenLinks de tijdsduur van ambulancevervoer naar Emmen. Hiervoor geldt dat vervoer inclusief het rijden naar de plaats van het ongeval en vervolgens naar een ziekenhuis maximaal 45 minuten mag duren. We denken dat dit vaker niet haalbaar is. En waarom levens in de waagschaal stellen als er in Hoogeveen ook een ziekenhuis is.

Omdat de laatste weken nogal veel inwoners en media melden dat de politiek niets deed of doet willen SP en GroenLinks verantwoording afleggen over hun inzet met betrekking tot Bethesda in de afgelopen jaren. Zoals bekend speelde het actiecomité Bethesda een grote rol in het voortdurend waarschuwen voor de afschaling van ziekenhuiszorg in Bethesda. Het was enkele jaren geleden Bianca Behr van de SP die het actiecomité heeft opgericht. Op haar uitnodiging heeft alleen GroenLinks zich bij het comité aangesloten. Sinds die tijd pleiten SP en Groenlinks met de overige leden van het comité publiekelijk en binnen de Hoogeveense politiek voor het behouden van goede ziekenhuiszorg.

Ook zochten de twee partijen vaker hulp in Den Haag hetgeen resulteerde in gezamenlijke Kamervragen aan minister Schippers. Ook nu zijn er weer Kamervragen in voorbereiding. SP en GroenLinks zijn verheugd over de nu gemeenteraadsbrede urgentie met betrekking tot Bethesda en hopen op een goede bijeenkomst op maandagavond 13 februari, aanvang 20.00 uur in de Tamboer. Een bijeenkomst met perspectief op het behouden van goede ziekenhuiszorg. Treant moet doen wat het eerder beloofd heeft.

Ben Buskes Duo raadslid GroenLinks Hoogeveen en Martin Benjamins raadslid SP Hoogeveen

Meer informatie: Ben Buskes 0528-352239 of 06- 42574309 en Martin Benjamins 0630426245.