Winkels open op zondag?

15 februari 2017

Winkels open op zondag?

Een meerderheid van de Hoogeveense Gemeenteraad lijkt voor verruiming van de zondagsopenstelling van winkels te zijn. De SP blijft echter tegenstander. De SP ziet uitbreiding van de zondagsopenstelling als een knieval om de 24-uurseconomie nog verder te omarmen. En laten we duidelijk zijn; de SP omarmt de 24-uurseconomie niet. Want wat is de volgende zet; Bouwvakkers die het hele weekend moeten werken? Kantoren ook op zondag open?

Martin Benjamins, fractievoorzitter van de SP in Hoogeveen, heeft in een helder betoog duidelijk weten te maken waarom de SP geen voorstander is van verruiming van de zondagsopenstelling van winkels. Lees hieronder het betoog, welke Martin tijdens het debat op 2 maart 2017 heeft voorgedragen:

21 januari 2016 - 2 februari 2017; Daar zit iets meer dan een jaar tussen. En we voeren vanavond weer een debat over het zelfde onderwerp, n.l. De verruiming van de winkeltijden. Allereerst komt dan de vraag op of dit onderwerp dermate belangrijk is dat we binnen één raadsperiode twee keer over het zelfde onderwerp debatteren. Tast dit de geloofwaardigheid van de politiek niet nog verder aan? Ik zou hier graag van alle indieners een reactie op willen horen. Dat de VVD het opnieuw op de agenda zet valt te begrijpen, zij proberen de belangen van hun achterban te behartigen. Maar dat GemeenteBelangen zich nu opwerpt als mede-indiener vraagt toch wel wat uitleg.

Hadden we een bij het vorige voorstel nog de keus uit vier mogelijke opties nu is dat teruggebracht tot één voorstel wat dan van toepassing is voor alles wat onder winkeltijdenwet valt, het is nu dus alles of niets. De wereld staat niet stil horen we, als je niet meegaat in die veranderingen loop je hopeloos achter en doe je, in dit geval, ondernemers te kort. Maar is dat wel zo, met name de kleine ondernemer zit er niet op te wachten dat zijn winkel ook op zondag open gaat. De heer Harke heeft, toen hij vorig jaar insprak, hier geen misverstand over laten bestaan. En hij sprak niet alleen namens zichzelf, maar betoogde dat het merendeel van de winkeliers in het Haagje de Schutstraat en de Alteveerstraat niet voor een openstelling op zondag was. Ook bij de informele bijeenkomst met de supermarkteigenaren, waar we van gedachten hebben gewisseld over dit onderwerp, waren er eigenaren die hun supermarkt liever op zondag gesloten houden.

Dus wat we hier ook besluiten er zullen altijd mensen zijn die zich tekort gedaan voelen. Denk hierbij ook aan de brief van Dominee van der Wind die we als raad hebben ontvangen. Met name de sociale aspecten die hij hierin naar voren brengt spreken ons natuurlijk bijzonder aan. Ik zei net dat we horen dat de wereld niet stil staat, en als je niet meegaat in die veranderingen je hopeloos achter loopt. Maar als de wereld een kant op gaat waar je als partij niet voor kiest, dan ligt het niet voor de hand om daar je steun aan te verlenen.

Dat neemt overigens niet weg dat we er in de fractie over gedebatteerd hebben. Ook wij begrijpen dat de wereld veranderd en daar hebben we met elkaar over gesproken. En dat was lang en heftig kan ik u verzekeren. Betekend dit dat de argumenten die we de vorige keer gebruikt hebben aan kracht hebben ingeboet? Dat denk ik niet. Vorige keer heb ik gezegd: We zetten ons in om de klemmende overheersing van de factor 'kapitaal' in de samenleving te doorbreken. We accepteren niet dat de economische wetten van het kapitalisme de marges bepalen waarbinnen de politiek mag opereren. En die mening zijn we nog steeds toegedaan. Wat ons er uiteindelijk toe gebracht heeft, als fractie, een standpunt in te nemen dat unaniem gedeeld wordt, is ons verkiezingsprogramma.

In ons verkiezingsprogramma staat: De SP is niet voor openstelling van winkels op zondag. En in tegenstelling tot wat Gemeente Belangen doet, is voor ons deze afspraak, die we met onze kiezers hebben gemaakt, zo belangrijk dat wij ons daar aan houden.