SP trapt campagne af in Hoogeveen met symbolische cheque van 12,7 miljard

27 mei 2024

SP trapt campagne af in Hoogeveen met symbolische cheque van 12,7 miljard

Foto: Dirk Ruijne / Markt Hoofdstraat Europese verkiezingen

De Drentse SP heeft op zaterdag 25 mei de aftrap gegeven voor de Europese verkiezingscampagne van 6 juni. In Hoogeveen tekenden kandidaten Fenna Feenstra (nummer 2 op de lijst) uit Garrelsweer en Lisanne Zandvliet (nummer 28) uit Beilen als eersten een symbolische cheque van 12,7 miljard euro voor Nederland. Met deze actie verzamelt de SP steun voor hun initiatiefwet om multimiljonairs een belasting van 5% te laten betalen op vermogen boven de 5 miljoen euro.

Het voorstel van de SP is bedoeld om de allerrijksten te belasten, en niet mensen die hard gewerkt en gespaard hebben. Zelfstandigen en kleine ondernemers, die bijvoorbeeld hun pensioen hebben gespaard, hun bedrijf hebben verkocht, of waarvan de woning flink in waarde is gestegen op papier worden met dit voorstel ontzien.

Kandidaat Europarlementariër Fenna Feenstra over het voorstel: “EU-overheden lopen elk jaar 286,5 miljard euro mis, dat is 33 miljoen euro per uur, aan belastinginkomsten omdat de allerrijksten niet eerlijk worden belast met een vermogensbelasting van 5%. Voor Nederland betekent dit dat we 12,7 miljard euro laten liggen. Met dit geld kunnen we fors investeren in onze publieke voorzieningen zoals zorg, volkshuisvesting, onderwijs en energie. De superrijken zullen hier nauwelijks iets van merken, maar voor de levens van miljoenen Nederlanders zal dit een wereld van verschil maken.”

De SP Hoogeveen roept iedereen op om op te komen voor meer gelijkheid in Nederland en Europa.

Petitie: https://doemee.sp.nl/miljonairsbelasting