Thema avond bloembollenteelt

13 juli 2024

Thema avond bloembollenteelt

Foto: Dirk Ruijne

Donderdagavond kwamen SP-ers uit de hele provincie bijeen om te discussieren over de bloembollenteelt in Drenthe. Onder leiding van voorzitter Simon Zandvliet gingen de gastsprekers: Vincent Huijsdens en Henk van de Weg de meest interessante aspecten bij langs.

Sinds 2000 is de bollenteelt in Drenthe flink gegroeid. Het areaal verviervoudigde bijna tot 1900 hectare. Hiervan neemt de lelieteet een steeds groter aandeel in (25%). Zorgwekkend, want in de bollenteelt in het algemeen wordt al veel meer gespoten dan in gangbare landbouwgewassen, maar de lelieteelt springt daar nog eens bovenuit.

Gif
Drie werkzames stoffen baren met name zorgen: glyfosaat, imidacloporid en captan. De middelen worden in verband gebracht met kanker en vooral ook Parkinson. Het geeft te denken dat Bayer, een grote gifproducent, ook de medicijnen produceert om  "gifziekten" te genezen.
Het gif breekt wel af, maar weer tot ander gif en de verschillende middelen "stapelen" hun giftigheid. Drenthe heeft het slechtste water van Nederland en Nederland heeft in Europa het slechtste water.

Sociale impact
De socialel impact groeit. Er worden rechtzaken gevoerd. Er is sprake van geweld tegen mensenen. Omwonenden worden laat betrokken bij verbeterprojecten. Er komt meer en meer misinformatie

SP
De  SP streeft naar biologische landbouw met meer boeren voor minder productie. We volgen de vervuilingen door de bollenteelt op de voet. Het zou goed zijn het gebied in te gaan om te onderzoeken hoeveel mensen er ziek zijn ten gevolge van pesticidengebruik.