De Graanfabriek,een symptoom van een groter probleem

15 september 2024

De Graanfabriek,een symptoom van een groter probleem

Foto: Jeroen Pomper

De SP Hoogeveen maakt zich zorgen over de ontwikkelingen rondom arbeidsmigratie, gezien vanuit een breder perspectief. Hoewel het project 'De Graanfabriek' op papier goed lijkt en grotendeels de aanbevelingen uit het Roemer-rapport heeft overgenomen, is het uiteindelijk een symptoom van een groter probleem. De kapitalistische, neoliberale marktwerking zorgt voor een migratiestroom binnen Europa: mensen uit Polen komen hier werken, terwijl Polen weer mensen uit Roemenië haalt enzovoorts. Deze visieloze vicieuze cirkel leidt uiteindelijk tot ontworteling van gemeenschappen.

De SP is overigens niet tegen arbeidsmigratie,maar we vinden dat arbeidsmigratie beter moet worden gereguleerd en gericht moet zijn op sectoren waar we daadwerkelijk tekorten hebben, zoals de zorg en het onderwijs. Deze discussie moet op landelijk en Europees niveau plaatsvinden, maar ook lokaal moeten we kijken naar het arbeidspotentieel dat we al hebben. In plaats van projecten die weinig bijdragen aan de lokale werkgelegenheid, moeten we de banen hier afstemmen op de mensen die al in de regio aanwezig zijn.

Daarnaast kampen we met een woningtekort. Jongeren kunnen geen huis vinden, statushouders zitten vast in azc’s, en betaalbare woningen zijn schaars, dit staat in schril contrast met de huisvesting van de arbeidsmigranten. Migrantenhuisvesting, zoals 'De Graanfabriek', zal dan ook geen bijdrage leveren om de huizenproblematiek op te lossen, sterker nog, het legt alleen maar meer druk op de krappe woningmarkt. We moeten investeren in woningen voor jongeren en statushouders, die nu geen kant op kunnen. En wat betreft die statushouders, velen van hen hebben geen werk, een flink arbeidspotentieel dus wat zo voor het oprapen ligt. Het argument dat statushouders vanwege taalbarrières geen werk vinden, gaat niet op als we bedenken dat veel arbeidsmigranten ook geen Nederlands of Engels spreken.

Hoewel 'De Graanfabriek' goede intenties heeft, moet de focus liggen op wat we écht nodig hebben. Zelfs VVD-Kamerlid Thierry Aartsen erkende onlangs dat arbeidsmigratie zwaar drukt op de samenleving, een punt dat de SP al jaren aanvoert. De SP zal daarom principieel tegen de ontwerpverklaring van geen bedenkingen stemmen.