SP Assen-Hoogeveen wil ingrijpen gemeente bij Alescon

24 november 2008

SP Assen-Hoogeveen wil ingrijpen gemeente bij Alescon

Onderzoeksbureau Mede heeft deze maand haar conclusies van een medewerkerstevredenheidsonderzoek bij SW-bedrijf Alescon in Assen gepubliceerd. Eerder dit jaar kwamen de SP-afdelingen in Assen en Hoogeveen al tot de conclusie dat er op enkele afdelingen misstanden waren, met name in het repressieve beleid ten aanzien van ziektemeldingen. Deze bevindingen worden door Mede bevestigd. Inmiddels zijn er meerdere leidinggevenden op non-actief gesteld. De SP eist ingrijpen door de gemeenten.

John van Steinvoorn van de SP in Hoogeveen: "Deze problemen zijn door ons al uitgebreid gesignaleerd naar aanleiding van een enquête in april van dit jaar bij Alescon in zowel Assen als Hoogeveen. We hebben toen 400 werkers gesproken en geënquêteerd. De problemen en de aanbevelingen om die problemen aan te pakken hebben we vastgelegd in een rapport “Hoe bevalt uw werk bij Alescon?”

De SP in Assen-Hoogeveen heeft het openbare rapport van deze enquete, behalve aan de medewerkers van Alescon ook door het SP-Tweede Kamerlid Paul Lempens aan laten bieden aan de directie en ondernemingsraad van Alescon en aan alle verantwoordelijke wethouders en gemeenteraadsleden van de participerende gemeenten.
Van Steinvoorn: "Het onderzoeksbureau Mede komt feitelijk met weinig nieuws:hoofdzakelijk een herhaling van wat wij ruim een half jaar geleden ook al geconstateerd hebben. En daar zit onze verbazing dus in als er nu beweerd wordt dat allerlei eindverantwoordelijke functionarissen beweren dat zij tot nu toe ‘van niets’ geweten hebben,temeer daar er door ons tot drie keer toe met de directie en een afvaardiging van de ondernemingsraad gesproken is over onze bevindingen en aanbevelingen en er door een SP-gemeenteraadslid uit Assen ook regelmatig de aandacht op gevestigd is in het publieke debat."

De SP is sceptisch over de aangekondigde maatregelen om de communicatie te verbeteren. 'Deze zijn ons reeds in mei toegezegd en wij begrijpen de scepsis bij een aantal werkers dat ze ‘eerst willen zien en dan geloven’ omdat er tot nu toe niets op dat gebied gebeurd is. Om nu enkele lagergeplaatsen,pionnetjes in een machtsspel uit hun functie te zetten is een ‘doekje voor het bloeden’ omdat zij slechts uitvoerders zijn van beleid dat door de echt verantwoordelijken (directie en bestuur) bepaald wordt.'

De SP heeft sympathie voor de handtekeningenactie door werkers van de getroffen afdeling om voorman en werkleider te behouden omdat de verkeerde mensen ‘geofferd’ worden. En waarom zijn de werkers überhaupt niet eerder serieus genomen in hun klachten en kon dat pas gebeuren na diverse onderzoeken en krantenpublicaties?

De SPafdelingen in Assen en Hoogeveen hopen dat de politiek vanuit de zes participerende gemeenten eindelijk eens hun verantwoordelijkheid gaan nemen (staat in de Wet) en zich actief gaan bemoeien met de misstanden binnen Alescon. In dit verband is het extra schrijnend dat de gemeenten juist nu al hun taken en verantwoordelijkheden willen delegeren naar Alescon en alleen willen besturen ‘op afstand’ omdat op die manier dit soort zaken helemaal niet meer aan bod zullen komen. Niet besturen ‘op afstand’ is het SP-advies maar de sociale verplichting die gemeenten hebben om alle mensen met een WSW-indicatie een aangepaste werkplek te bieden ten volle op zich te nemen.