SP Hoogeveen en SP Assen opnieuw naar Alescon

6 maart 2009

SP Hoogeveen en SP Assen opnieuw naar Alescon

HOOGEVEEN - Vrijdag 13 februari was het weer zover. De SP ging weer op bezoek bij de Directie van Alescon te Hoogeveen. Deze uitnodiging stond gepland voor eind 2008, maar door alle publiciteit in de media en de gevolgen daarvan leek het beide partijen beter om het uit te stellen naar februari. Het doel van deze bijeenkomst was eens te kijken wat er zoal is gedaan met ons rapport van 19 mei 2008 en met de uitkomsten van onderzoeksbureau Mede uit Houten.

Alie Joustra, Gert-Jan Hakkart [beide uit Assen], Philip Oosterlaak en John van Steinvoorn van SP Hoogeveen hebben eerst een voorgesprek gehad in het stationsrestaurant in Hoogeveen.

Om 11.30 uur werden we ontvangen door de Directie en de Ondernemingsraad van Alescon en werd ons een lunch aangeboden. Het gesprek begon begrijpelijkerwijs een beetje stroef, maar na enige verduidelijking van beide zijden verliep het gesprek in een ontspannen sfeer.

Het werd ons duidelijk dat de Directie van Alescon er alles aan wil en zal doen om het negatieve gezicht van Alescon om te zetten in een mooi, gezond en positief bedrijf. Dit zal natuurlijk enige tijd in beslag nemen, want je kunt nu eenmaal niet verwachten dat men in één maand 180 graden kan draaien. Er werken daar ongeveer 2400 mensen. Maandelijks zal onderzoeksbureau Mede bekijken hoe de vorderingen zijn en zal zonodig bijsturen. Er zijn verschillende verschuivingen binnen Alescon en Albert Bruins-Slot [Directeur] heeft ons verzekerd dat er een aantal goed opgeleide leidinggevenden van buiten worden aangetrokken of reeds zijn aangetrokken. Wij van de SP juichen dat toe.

De Directie heeft zich voor 2009 een aantal doelen gesteld, die gehaald moeten worden zoals oa. Wet Poortwachter juist hanteren, vaker werkoverleg [8-10 x per jaar], onheus gedrag aanpakken, communicatie verbetering , verbetering van de klachtenprocedure enz enz.

Bovenstaande acties zullen per maand worden bekeken en zullen daar waar nodig worden bijgestuurd.

Verder zal er een strategisch plan komen voor 2009-2010. Facilitair [toiletten, koffie en kantine] staat er ook het één en ander te gebeuren. Het Werkgeverschap zal anders worden ingevuld en men zoekt naar betere communicatievormen.

Al met al was het een verhelderende meeting en we zijn dan ook om 13.45 uur met een goed gevoel vertrokken. We blijven Alescon natuurlijk goed volgen. Gelukkig krijgen onze Hulpdiensten ook signalen “van de vloer” over de gang van zaken. Wat onze SP Hulpdiensten betreft, is het zo dat Wim Blaauw [Directiesecretaris ] de vragen van Alesconmedewerkers aan onze Hulpdiensten netjes en adequaat afhandelt.

Vervolggesprek staat gepland voor het najaar van 2009, als er tussentijds niets ernstigs gebeurd.