De 100-daagse veldtocht is begonnen!

14 maart 2010

De 100-daagse veldtocht is begonnen!

Tijdens de Partijraad van 13 maart jl in Amersfoort (precies 100 dagen voor de verkiezingen), werd de campagne afgetrapt voor de Tweede Kamer verkiezingen toe, welke op 9 juni 2010 worden gehouden. Emile Roemer werd verkozen tot fractievoorzitter, en hij heeft zich tevens kandidaat gesteld als lijsttrekker voor de TK-verkiezingen. Daarover wordt beslist op het Congres, welke op 24 april plaats zal vinden.

Naast de benoeming van Roemer (lees meer hierover op sp.nl) werden er nog een tal van onderwerpen besproken.

Natuurlijk kwamen de Gemeenteraadsverkiezingen besproken. Dit onderwerp kwam al gelijk aan bod, nadat meer dan 200 SP-leden, in de grote vergaderzaal van de Eenhoorn te Amersfoort, een plaatsje hadden bemachtigd. Veel cijfers vlogen de aanwezigen natuurlijk om de oren. En één ding staat vast; de SP heeft een lange weg te gaan om zich te herstellen van de enigszins teleurstellende verkiezingsuitslagen.

Ook werd er stilgestaan bij het verkiezingsprogramma welke, tijdens het Congres in april, moet worden vastgesteld. Het concept ligt klaar, en Ronald van Raak, voorzitter van de programmacommissie, gaf drie belangrijke onderwerpen aan welke centraal staan tijdens de campagne naar de verkiezingen toe:

• 1. De rijken, als veroorzakers, gaan de rekening van de crisis betalen
  • 2. In crisistijd moeten we de mensen meer zekerheid kunnen bieden. De publieke sector dient te worden beschermt.
  • 3. We moeten perspectief/hoop blijven bieden. We moeten naar onze toekomst blijven kijken, en we moeten ons niet alleen vast pinnen op bezuinigingen. Er zal geïnvesteerd moeten worden om Nederland beter te maken.

Met deze drie onderwerpen moeten we Nederland weer menselijker en socialer maken.

Jan Marijnissen hield verder nog een toespraak over het vertrek van Agnes Kant. Geëmotioneerd verliet hij tijdens zijn toespraak het podium, ook de aanwezigen in de zaal waren zichtbaar aangeslagen. Tijdens een filmpje waarin Jan Mulder verteld over het vertrek van Agnes, gevolgd door een compilatie over het werk wat Agnes heeft geleverd, stond de hele zaal op om minutenlang een staande ovatie te geven. Als eerbetoon aan Agnes Kant.